TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
24. m arts 2020
2020-2219
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 7 1 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. februar 2020 (Omtryk: 6. marts 2020, æn-
dret adressat) stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 363:
D
et tager gennemsnitligt 19 dage fra udstedelsesdato før fartbøder fra den au-
tomatiske trafikkontrol (ATK) modtages hos biludlejningsselskaberne. Det gør
det svært for biludlejningsselskaberne at få trukket pengene fra et eventuelt
depositum, da den pågældende udenlandske bilejer til den tid ofte har fået til-
bagebetalt sit depositum og er taget ud af landet igen. De udenlandske chauffø-
rer kan således spekulere i ikke-betaling ved hastighedsovertrædelser begået i
en udlejningsbil, da det bliver en almindelig oplevelse, at en konstateret ha-
stighedsovertrædelse ikke strafforfølges, og biludlejningsselskaberne i sidste
ende hæfter for bøden. Vil ministeren på den baggrund svare på følgende
spørgsmål?
• Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at der er oprettet et system,
hvor det er udlejningsselskaberne og ikke de konkrete lovovertrædere, der skal
betale bøderne?
• Vil ministeren tage initiativ til at ændre det betingede objektive strafansvar
således, at de uhensigtsmæssige konsekvenser imødekommes og den præventi-
ve effekt ved ATK genetableres?
•
Hvis ikke ministeren vil tage initiativ til at ændre det objektive strafansvar,
vil ministeren så tage initiativ til, at politiets sagsbehandlingstid med ATK-
sager fremskyndes, så de rigtige overtrædere betaler bøden i stedet for udlej-
ningsselskaberne?
Svar:
Det er vigtigt, at der i samfundet er en generel opfattelse af, at hastigheds-
overtrædelser også strafforfølges og ekspederes med den fornødne hurtig-
hed. Ellers vil det kunne have en negativ indvirkning på færdselssikkerhe-
den. ATK
–
både de mobile biler og stationære standere
–
er kendetegnet
ved, at bilisten ikke stoppes og registreres ved hastighedsovertrædelsen,