Vil ministeren på baggrund af nedenstående redegøre for efterforskningen og konklusionerne samt ægtheden omkring de i sagen udstedte certifikater på skibet udstedt af klasseselskabet Lloyds i januar 1990?
US Coast Guard havde medio og ultimo januar 1990 efter rutinekontrol og anmeldelse påpeget ca. 36 fatale fejl og mangler på skibet, således at skibet ikke var egnet til sejlads med passagerer. Klasseselskabet Lloyds inspektør, som var bekendt med de ca. 36 alvorlige fejl og mangler, godkendte skibet onsdag den 31. januar 1990 og helt rene certifikater. Tirsdag den 27. marts 1990 går Assuranceforeningen Skulds skibsinspektør, på vegne af P&I Forsikringen, ombord. Skibsinspektøren konstaterer samme fejl og mangler på skibet, som US Coast Guard havde anført i januar 1990. Skulds inspektør nægtede at godkende skibet i forsikringsøjemed tirsdag den 27. marts 1990 og konstaterede, selvsamme fejl og mangler, som var anført i januar 1990. Inspektøren nægtede at godkende skibet, idet han var overbevist om, at certifikaterne var falske, sammenholdt med skibsinspektørens egen konstateringer. Efter branden på skibet den 7. april 1990, konstaterer politiet samt brandeksperter, bl.a. Norges Brandtekniske Laboratorium og danske Dantest, de af US Coast Guard påtalte fejl og mangler fra januar 1990, hvor skibet ikke måtte sejle med passagerer.
Dato: 03-12-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne:
civilret, politi og våben, strafferet og kriminalitet