Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2145081_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2020
Politikontoret
Josephine Gremaud Ro-
senberg
2019-0030-3250
1328734
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 443 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. december 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om efterforskningen og konklusionerne samt ægtheden omkring de i sagen udstedte certifikater på Scandinavian Star udstedt af klasseselskabet Lloyds i januar 1990, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 443 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af nedenstående redegøre for efter-
forskningen og konklusionerne samt ægtheden omkring de i sa-
gen udstedte certifikater på skibet udstedt af klasseselskabet
Lloyds i januar 1990? US Coast Guard havde medio og ultimo
januar 1990 efter rutinekontrol og anmeldelse påpeget ca. 36 fa-
tale fejl og mangler på skibet, således at skibet ikke var egnet til
sejlads med passagerer. Klasseselskabet Lloyds inspektør, som
var bekendt med de ca. 36 alvorlige fejl og mangler, godkendte
skibet onsdag den 31. januar 1990 og helt rene certifikater. Tirs-
dag den 27. marts 1990 går Assuranceforeningen Skulds
skibsinspektør, på vegne af P&I Forsikringen, ombord. Skibsin-
spektøren konstaterer samme fejl og mangler på skibet, som US
Coast Guard havde anført i januar 1990. Skulds inspektør næg-
tede at godkende skibet i forsikringsøjemed tirsdag den 27.
marts 1990 og konstaterede, selvsamme fejl og mangler, som
var anført i januar 1990. Inspektøren nægtede at godkende ski-
bet, idet han var overbevist om, at certifikaterne var falske, sam-
menholdt med skibsinspektørens egen konstateringer. Efter
branden på skibet den 7. april 1990, konstaterer politiet samt
brandeksperter, bl.a. Norges Brandtekniske Laboratorium og
danske Dantest, de af US Coast Guard påtalte fejl og mangler
fra januar 1990, hvor skibet ikke måtte sejle med passagerer.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Københavns Politi. Københavns Politi har op-
lyst, at henset til de igangværende undersøgelser af, hvorvidt der er
grundlag for at genoptage efterforskningen, kan Københavns Politi
ikke på nuværende tidspunkt kommentere på, hvad der måtte være
indgået i efterforskningen.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm.
del), hvori der bl.a. redegøres for Københavns Politis igangværende under-
søgelser i sagen om Scandinavian Star.
2