Retsudvalget
Til:
Dato:
Justitsministeren
3. december 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
REU alm. del
Spørgsmål 443
Vil ministeren på baggrund af nedenstående redegøre for efterforskningen og konklusio-
nerne samt ægtheden omkring de i sagen udstedte certifikater på skibet udstedt af klas-
seselskabet Lloyds i januar 1990?
US Coast Guard havde medio og ultimo januar 1990 efter rutinekontrol og anmeldelse
påpeget ca. 36 fatale fejl og mangler på skibet, således at skibet ikke var egnet til sejlads
med passagerer. Klasseselskabet Lloyds inspektør, som var bekendt med de ca. 36 al-
vorlige fejl og mangler, godkendte skibet onsdag den 31. januar 1990 og helt rene certifi-
kater. Tirsdag den 27. marts 1990 går Assuranceforeningen Skulds skibsinspektør, på
vegne af P&I Forsikringen, ombord. Skibsinspektøren konstaterer samme fejl og mangler
på skibet, som US Coast Guard havde anført i januar 1990. Skulds inspektør nægtede at
godkende skibet i forsikringsøjemed tirsdag den 27. marts 1990 og konstaterede, selv-
samme fejl og mangler, som var anført i januar 1990. Inspektøren nægtede at godkende
skibet, idet han var overbevist om, at certifikaterne var falske, sammenholdt med skibsin-
spektørens egen konstateringer. Efter branden på skibet den 7. april 1990, konstaterer
politiet samt brandeksperter, bl.a. Norges Brandtekniske Laboratorium og danske Dan-
test, de af US Coast Guard påtalte fejl og mangler fra januar 1990, hvor skibet ikke måtte
sejle med passagerer.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
På udvalgets vegne
Preben Bang Henriksen
formand
1/1