Kulturudvalget (KUU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 275

Hvad baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, jf. ombudsmandens svar på KUU alm. del – spørgsmål 263, og hvis ombudsmanden fastholder sin beslutning, bedes det oplyst, hvordan den konkrete sag vil påvirke myndighedsinhabiliteten i almindelighed? Spørgsmålet skal ses i lyset af, at Folketingets Ombudsmand har en righoldig praksis for at vurdere myndighedsinhabilitet. Der kan blandt andet peges på 14/33 eller 13/04715 som eksempler på sager, hvor ombudsmanden har vurderet myndighedsinhabilitet og efterfølgende anbefalet substitution. Spørgeren finder, at der i forbindelse med Radio- og tv-nævnets afgørelse af Dab-udbud i oktober 2019 er væsentlige grunde til at frygte, at der kan foreligge myndighedsinhabilitet i relation til Kulturstyrelsen som sekretariat for Radio- og tv-nævnet. Som bekendt, fungerer Kulturstyrelsen som sekretariat for Radio- og Tv-nævnet og udformede i den forbindelse alt forberedende materiale forud for afgørelsen. Det er kendt, at Radio-og tv-nævnet uden egen prøvelse accepterede både sekretariatets metode og indstilling, hvilket efterfølgende har medført voldsom kritik. Kulturstyrelsen fungerer ligeledes som sekretariat for hhv. Nationalmuseet og Konservatoriet, hvor især førstnævnte igennem mange år har haft økonomiske udfordringer. Både Nationalmuseet og Konservatoriet har væsentlige interesser i udbuddet, idet begge er underleverandører til Radio LOUD, der som bekendt vandt udbuddet. Ifølge udbudsmaterialet vil Radio LOUD bruge op til 26 mio. kr. på eksterne leverandører – herunder Nationalmuseet og Konservatoriet. Det er spørgerens opfattelse, at der med god grund kan frygtes at foreligge myndighedsinhabilitet, når et sekretariat udarbejder indstilling i en sag, samtidig med at det pågældende sekretariatet har ansvaret for institutioner med væsentlige økonomiske interesser i sagens udfald. Kulturministeren har ikke kunnet oplyse, at der i forbindelse med sagsarbejdet i Kulturstyrelsen har været taget hensyn til eventuel inhabilitet. Man har eksempelvis ikke sikret, at de, der har forberedt afgørelsen for Radio- og tv-nævnet, ikke også har ansvaret for hhv. Nationalmuseet eller Konservatoriet. Spørgsmålet har ikke tidligere været vurderet af ombudsmanden. Da den fungerende ombudsmand Henrik Bloch Andersen 8. november 2019 besluttede ikke at gå ind i sagen, var inhabilitetsspørgsmålet ikke en del af sagskomplekset. Det fremgår af begrundelsen, hvor ombudsmanden henviser til sin ”manglende fagkyndighed”, hvilket må forstås sådan, at Ombudsmanden ikke mente sig kompetent til at vurdere de udbudsretlige forhold. Inhabilitetsindsigelsen kom først til den bredere offentligheds kendskab med stævningsindgivelsen ultimo november 2019, omtalt i bl.a. Berlingske Tidende lørdag d. 23. november 2019.
Til: Folketingets Ombudsmand ()
Dato: 06-05-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: medier
Dokumentdato: 11-05-2020
Modtaget: 11-05-2020
Omdelt: 11-05-2020

KUU alm. del - svar på MFU spm. 275 om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, fra Folketingets Ombudsmand

20_02481-2Svar på spørgsmål nr. 275 KUU (alm. del) med bilag (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 06-05-2020
Modtaget: 06-05-2020
Omdelt: 06-05-2020

MFU spm. om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, til Folketingets Ombudsmand

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
MFU spm. om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, til Folketingets Ombudsmand (pdf-version)
Html-version