Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2188079_0001.png
Folketinget, Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Besvarelse af spørgsmål nr. 275 fra
Folketingets Kulturudvalg (alm. del)
Jeg har med mail af 6. maj 2020 fra Folketingets Udvalgssekretariat modta-
get Kulturudvalgets spørgsmål nr. 275 (alm. del).
Spørgsmål nr. 275:
”Hvad
baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere
myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, jf. om-
budsmandens svar på KUU alm. del
spørgsmål 263, og hvis ombuds-
manden fastholder sin beslutning, bedes det oplyst, hvordan den kon-
krete sag vil påvirke myndighedsinhabiliteten i almindelighed? Spørgs-
målet skal ses i lyset af, at Folketingets Ombudsmand har en righoldig
praksis for at vurdere myndighedsinhabilitet. Der kan blandt andet peges
på 14/33 eller 13/04715 som eksempler på sager, hvor ombudsmanden
har vurderet myndighedsinhabilitet og efterfølgende anbefalet substitu-
tion. Spørgeren finder, at der i forbindelse med Radio- og tv-nævnets af-
gørelse af Dab-udbud i oktober 2019 er væsentlige grunde til at frygte,
at der kan foreligge myndighedsinhabilitet i relation til Kulturstyrelsen
som sekretariat for Radio- og tv-nævnet. Som bekendt, fungerer Kultur-
styrelsen som sekretariat for Radio- og Tv-nævnet og udformede i den
forbindelse alt forberedende materiale forud for afgørelsen. Det er kendt,
at Radio-og tv-nævnet uden egen prøvelse accepterede både sekretari-
atets metode og indstilling, hvilket efterfølgende har medført voldsom
kritik. Kulturstyrelsen fungerer ligeledes som sekretariat for hhv. Natio-
nalmuseet og Konservatoriet, hvor især førstnævnte igennem mange år
har haft økonomiske udfordringer. Både Nationalmuseet og Konservato-
riet har væsentlige interesser i udbuddet, idet begge er underleverandø-
rer til Radio LOUD, der som bekendt vandt udbuddet. Ifølge udbudsma-
terialet vil Radio LOUD bruge op til 26 mio. kr. på eksterne leverandører
herunder Nationalmuseet og Konservatoriet. Det er spørgerens opfat-
telse, at der med god grund kan frygtes at foreligge myndighedsinhabili-
tet, når et sekretariat udarbejder indstilling i en sag, samtidig med at det
11. maj 2020
Dok.nr. 20/02481-2/CBA
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse:
Man.-fre. 10-14
Telefontid:
Man.-tors. 9-16
Fre. 9-15
Side 1 | 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 275: MFU spm. om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, til Folketingets Ombudsmand
pågældende sekretariatet har ansvaret for institutioner med væsentlige
økonomiske interesser i sagens udfald. Kulturministeren har ikke kunnet
oplyse, at der i forbindelse med sagsarbejdet i Kulturstyrelsen har været
taget hensyn til eventuel inhabilitet. Man har eksempelvis ikke sikret, at
de, der har forberedt afgørelsen for Radio- og tv-nævnet, ikke også har
ansvaret for hhv. Nationalmuseet eller Konservatoriet. Spørgsmålet har
ikke tidligere været vurderet af ombudsmanden. Da den fungerende om-
budsmand Henrik Bloch Andersen 8. november 2019 besluttede ikke at
gå ind i sagen, var inhabilitetsspørgsmålet ikke en del af sagskomplek-
set. Det fremgår af begrundelsen, hvor ombudsmanden henviser til sin
”manglende fagkyndighed”, hvilket må forstås sådan, at Ombudsman-
den ikke mente sig kompetent til at vurdere de udbudsretlige forhold. In-
habilitetsindsigelsen kom først til den bredere offentligheds kendskab
med stævningsindgivelsen ultimo november 2019, omtalt i bl.a. Berling-
ske Tidende lørdag d. 23. november 2019.”
Svar:
Efter § 17 i lov om Folketingets Ombudsmand (lovbekendtgørelse nr. 349 af
22. marts 2013) kan ombudsmanden af egen drift gennemføre undersøgelser
af en myndigheds behandling af sager. Ombudsmanden foretager på den
baggrund løbende en vurdering af, hvilke spørgsmål der giver grundlag for at
indlede en undersøgelse af egen drift. En central parameter i vurderingen er,
om der er udsigt til, at en egentlig realitetsundersøgelse vil føre til, at om-
budsmanden kan hjælpe den pågældende borger eller virksomhed til et an-
det resultat i sagen.
Som bekendt meddelte fungerende ombudsmand Henrik Bloch Andersen
den 8. november 2019, at
han efter en samlet vurdering havde besluttet ikke
på det foreliggende grundlag at gå ind i sagen om
Radio- og tv-nævnets tilla-
delse til radiokanalen LOUD.
Jeg har siden da fulgt sagen nøje og gjort mig bekendt med de synspunkter,
der efterfølgende er fremkommet vedrørende bl.a. mulige overtrædelser af
forvaltningsretlige regler og principper i forbindelse med Radio- og tv-næv-
nets behandling af sagen og Slots- og Kulturstyrelsens sekretariatsbistand til
sagens forberedelse.
Det har jeg gjort ikke blot ud fra den dækning af sagen, der har været i medi-
erne, men også på grundlag af de oplysninger og anbringender, der er inde-
holdt i de offentliggjorte processkrifter og bilag fra den retssag, der på et tids-
punkt verserede om sagen, de yderligere oplysninger om sagen, der fremgår
Side 2 | 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 275: MFU spm. om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, til Folketingets Ombudsmand
2188079_0003.png
af Rigsrevisionens notat af 30. marts 2020, samt de oplysninger, der er inde-
holdt i besvarelsen af spørgsmål, herunder samrådsspørgsmål, fra Folketin-
get.
På den baggrund fandt jeg det som led i min besvarelse af 1. maj 2020 af et
spørgsmål fra Folketingets Kulturudvalg rigtigst at oplyse, at jeg fortsat ikke
finder anledning til at gå ind i sagen.
Min vurdering er foretaget inden for den ramme for ombudsmandens virk-
somhed, som følger af ombudsmandslovens § 21, hvorefter ombudsmanden
skal bedømme, om myndigheder mv. handler i strid med gældende ret eller
på anden måde gør sig skyldige i fejl eller forsømmelser ved udøvelsen af
deres opgaver, og § 10, der foreskriver, at ombudsmanden i udøvelsen af sit
hverv er uafhængig af Folketinget.
Som også anført i spørgsmålet foreligger der en righoldig ombudsmands-
praksis vedrørende myndighedsinhabilitet. Min beslutning om
på det forelig-
gende grundlag ikke
at tage sagen op er baseret på denne praksis og er så-
ledes efter min opfattelse ikke udtryk for en ændret forståelse af, hvornår der
foreligger myndighedsinhabilitet.
Med venlig hilsen
Kopi til:
MF Morten Messerschmidt
Side 3 | 3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 275: MFU spm. om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, til Folketingets Ombudsmand
2188079_0004.png
Bagside
Antal filer:
1