Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del Spørgsmål 275
Offentligt
2186969_0001.png
Kulturudvalget
Til:
Dato:
Folketingets Ombudsmand
6. maj 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KUU alm. del
Spørgsmål 275
Hvad baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsin-
habiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, jf. ombudsmandens svar på KUU alm.
del – spørgsmål 263, og hvis ombudsmanden fastholder sin beslutning, bedes det oplyst,
hvordan den konkrete sag vil påvirke myndighedsinhabiliteten i almindelighed?
Spørgsmålet skal ses i lyset af, at Folketingets Ombudsmand har en righoldig praksis for
at vurdere myndighedsinhabilitet. Der kan blandt andet peges på 14/33 eller 13/04715
som eksempler på sager, hvor ombudsmanden har vurderet myndighedsinhabilitet og ef-
terfølgende anbefalet substitution.
Spørgeren finder, at der i forbindelse med Radio- og tv-nævnets afgørelse af Dab-udbud i
oktober 2019 er væsentlige grunde til at frygte, at der kan foreligge myndighedsinhabilitet
i relation til Kulturstyrelsen som sekretariat for Radio- og tv-nævnet.
Som bekendt, fungerer Kulturstyrelsen som sekretariat for Radio- og Tv-nævnet og udfor-
mede i den forbindelse alt forberedende materiale forud for afgørelsen. Det er kendt, at
Radio-og tv-nævnet uden egen prøvelse accepterede både sekretariatets metode og ind-
stilling, hvilket efterfølgende har medført voldsom kritik. Kulturstyrelsen fungerer ligeledes
som sekretariat for hhv. Nationalmuseet og Konservatoriet, hvor især førstnævnte igen-
nem mange år har haft økonomiske udfordringer. Både Nationalmuseet og Konservatori-
et har væsentlige interesser i udbuddet, idet begge er underleverandører til Radio LOUD,
der som bekendt vandt udbuddet. Ifølge udbudsmaterialet vil Radio LOUD bruge op til 26
mio. kr. på eksterne leverandører – herunder Nationalmuseet og Konservatoriet.
Det er spørgerens opfattelse, at der med god grund kan frygtes at foreligge myndigheds-
inhabilitet, når et sekretariat udarbejder indstilling i en sag, samtidig med at det pågæl-
dende sekretariatet har ansvaret for institutioner med væsentlige økonomiske interesser i
sagens udfald. Kulturministeren har ikke kunnet oplyse, at der i forbindelse med sagsar-
bejdet i Kulturstyrelsen har været taget hensyn til eventuel inhabilitet. Man har eksempel-
vis ikke sikret, at de, der har forberedt afgørelsen for Radio- og tv-nævnet, ikke også har
ansvaret for hhv. Nationalmuseet eller Konservatoriet.
Spørgsmålet har ikke tidligere været vurderet af ombudsmanden. Da den fungerende
ombudsmand Henrik Bloch Andersen 8. november 2019 besluttede ikke at gå ind i sag-
en, var inhabilitetsspørgsmålet ikke en del af sagskomplekset. Det fremgår af begrundel-
sen, hvor ombudsmanden henviser til sin ”manglende fagkyndighed”, hvilket må forstås
sådan, at Ombudsmanden ikke mente sig kompetent til at vurdere de udbudsretlige for-
hold. Inhabilitetsindsigelsen kom først til den bredere offentligheds kendskab med stæv-
ningsindgivelsen ultimo november 2019, omtalt i bl.a. Berlingske Tidende lørdag d. 23.
november 2019.
1/2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Spørgsmål 275: MFU spm. om baggrunden for ombudsmandens beslutningen om ikke at vurdere myndighedsinhabiliteten i sagen om tilladelse til Radio LOUD, til Folketingets Ombudsmand
2186969_0002.png
Kulturudvalget
Til:
Dato:
Folketingets Ombudsmand
6. maj 2020
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Messer-
schmidt (DF).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til
[email protected].
På udvalgets vegne
Hans Christian Schmidt
formand
2/2