L 184 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven.

(Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke, herunder nye beføjelser for Den Europæiske Unions Jernbaneagentur, justeringer af den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes arbejde m.v.).

Af: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)
Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 4

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt hele godkendelseskompetencen for en jernbanevirksomhed overflyttes fra de nationale myndigheder til ERA, hvis jernbanevirksomheden overvejende kører national trafik, men også betjener en enkelt grænseoverskridende forbindelse? Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for a) om en nationalt certificeret jernbanevirksomhed, som allerede betjener en grænsestation, skal have en ny godkendelse hos ERA, og b) om en allerede nationalt certificeret jernbanevirksomhed, som ønsker at betjene en grænseoverskridende linje i fremtiden, eksempelvis mellem København og Berlin efter Femern Bælt er åbnet, skal have re-certificeret hele sin jernbanevirksomhed af ERA.
Dato: 05-04-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: jernbaneinfrastruktur

Endeligt svar

Dokumentdato: 08-04-2019
Modtaget: 08-04-2019
Omdelt: 08-04-2019

L 184 - svar på spm. 4, om godkendelseskompetencen flyttes fra de nationale myndigheder til ERA, hvis en jernbanevirksomhed kører national trafik, men også betjener en enkelt grænseoverskridende forbindelse, fra transport-, bygnings- og boligministeren

Svar på TRU L 184 spm. 4 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 05-04-2019
Modtaget: 05-04-2019
Omdelt: 05-04-2019

Spm., om godkendelseskompetencen flyttes fra de nationale myndigheder til ERA, hvis en jernbanevirksomhed kører national trafik, men også betjener en enkelt grænseoverskridende forbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version