Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 184
Offentligt
2041954_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. april 2019
2019-1968
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 4. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L184
Forslag til lov om ændring af jernbane-
loven (Implementering af dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke, herun-
der nye beføjelser for den Europæiske Unions Jernbaneagentur, justeringer af
den retlige ramme for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes
arbejde m.v.)., som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt hele godkendelseskompetencen for en
jernbanevirksomhed overflyttes fra de nationale myndigheder til ERA, hvis
jernbanevirksomheden overvejende kører national trafik, men også betjener en
enkelt grænseoverskridende forbindelse? Ministeren bedes i den forbindelse
redegøre for a) om en nationalt certificeret jernbanevirksomhed, som allerede
betjener en grænsestation, skal have en ny godkendelse hos ERA, og b) om en
allerede nationalt certificeret jernbanevirksomhed, som ønsker at betjene en
grænseoverskridende linje i fremtiden, eksempelvis mellem København og Ber-
lin efter Femern Bælt er åbnet, skal have re-certificeret hele sin jernbanevirk-
somhed af ERA.
Svar:
Jeg har i forbindelse med Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets spørgsmål
til L 184 anmodet Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at bidrage med be-
mærkninger. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst følgende:
Det anses ikke som et driftsområde i mere end én medlemsstat, hvis en jern-
banevirksomhed alene kører til en grænsestation i en tilgrænsende medlems-
stat. I disse situationer har både den nationale sikkerhedsmyndighed (i Dan-
mark Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen) og den Europæiske Unions Jernbane-
agentur (ERA) kompetence til at behandle ansøgningen. Det vil være jernbane-
virksomheden, der selv vælger, hvor de vil ansøge. En jernbanevirksomhed, der
i dag kører til en grænsestation og har et sikkerhedscertifikat, der dækker den
strækning, kan fortsætte med at køre på det sikkerhedscertifikat til det udløber
eller i øvrigt skal ændres.
L 184 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om godkendelseskompetencen flyttes fra de nationale myndigheder til ERA, hvis en jernbanevirksomhed kører national trafik, men også betjener en enkelt grænseoverskridende forbindelse, til transport-, bygnings- og boligministeren
2041954_0002.png
En jernbanevirksomhed, der i dag har et sikkerhedscertifikat, der dækker
strækninger i Danmark, vil skulle have udvidet sit sikkerhedscertifikat, hvis
denne jernbanevirksomhed ønsker at udvide sit driftsområde til eksempelvis
grænseoverskridende kørsel over Femern Bælt til Berlin. I dag vil sådan en
udvidelse af driftsområdet kræve, at den tyske sikkerhedsmyndighed udsteder
en såkaldt b)-del af certifikatet, dvs. den del af et certifikat, der relaterer sig til
de nationale forhold i det land, hvor den pågældende virksomhed ønsker at
køre, hvilket i dette tilfælde vil sige den tyske del af jernbanenettet.
Med lovforslaget vil en sådan udvidelse af driftsområdet kræve et EU-
sikkerhedscertifikat, der skal udstedes af ERA. EU-sikkerhedscertifikatet vil,
som det fremgår af lovforslaget, for sådant et driftsområde, erstatte de nationa-
le godkendelsesprocesser og dermed det nuværende system med a)- og b)-del i
sikkerhedscertifikaterne.
"
Jeg kan henholde mig til det af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen anførte.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen