L 153 Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.

(Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter).

Af: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)
Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 44

Det fremgår af s. 8 i høringsnotatet til lovforslaget, at ministeriet mener, at bebyggelsen på Strandengen var forudsat i aftalen fra 2014 om Sydhavnsmetroen. Der står således i høringsnotatet: "Indtægterne fra udvikling af Ørestad Fælled Kvarter, som med lovforslaget bl.a. foreslås erstattet af byudvikling på tre alternative byggefelter, har været forudsat til nedbringelse af Udviklingsselskabet By & Havns gæld og har ligget til grund bl.a. ved indgåelse af aftalen om Sydhavnsmetroen. Udviklingsselskabet By & Havn har bidraget med ca. 1,7 mia. kr. til finansieringen af Sydhavnsmetroen." Kan ministeren bekræfte, at dette er forkert? Der står intet i principaftalen om Sydhavnsmetroen (eller den efterfølgende L68 (folketingsåret 2014-15, 1. samling)) om, hvordan de 1,7 mia. kr. fra By & Havn skulle finansieres. Ministeren bedes i forlængelse heraf forklare, hvorfor sagen fremlægges med sådanne argumenter.
Dato: 01-03-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: byggeri, havne
Dokumentdato: 06-03-2019
Modtaget: 06-03-2019
Omdelt: 06-03-2019

L 153 - svar på MFU spm. 44 om finansieringen af Udviklingsselskabet By & Havns bidrag på ca. 1,7 mia. kr. til Sydhavnsmetroen, fra transport-, bygnings- og boligministeren

Svar på TRU L153 spm. 44 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 01-03-2019
Modtaget: 01-03-2019
Omdelt: 01-03-2019

MFU spm. om finansieringen af Udviklingsselskabet By & Havns bidrag på ca. 1,7 mia. kr. til Sydhavnsmetroen, til transport-, bygnings- og boligministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Principaftale-om-Sydhavnsmetro (pdf-version)
Html-version