Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Spørgsmål 44
Offentligt
2024043_0001.png
København d. 14. maj 2014
Principaftale om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen samt
udbygning af Nordhavnen
Regeringen og Københavns Kommune er enige om at anlægge og finansiere en metro til Ny
Ellebjerg via Sydhavnen. Metroen anlægges af Metroselskabet I/S. I den forbindelse
overdrager staten hovedparten af sin ejerandel af By & Havn I/S til Københavns Kommune
(40 procentpoint) som et bidrag til anlægget. Herved reduceres den statslige ejerandel fra
45 pct. til 5 pct.
Parterne noterer sig, at Københavns Kommune vil træffe beslutning om at anlægge
tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel (under Svanemøllebugten), som
finansieres af By & Havn I/S. Parterne noterer sig endvidere, at Københavns Kommune,
som led i den fremtidige byudvikling i Nordhavnen, vil træffe beslutning om at anlægge et
antal yderligere metrostationer på Nordhavnen som en forlængelse af den allerede
vedtagne Nordhavnsmetro. Dette finansieres ligeledes af By og Havn I/S.
Metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen
En metrolinje via Sydhavnen vil skabe et nyt, stærkt knudepunkt på Ny Ellebjerg Station
med omstigning mellem metro, S-tog og fjern- og regionaltogstrafikken, som vil øge
robustheden i hovedstadens kollektive transportsystem. En metroforbindelse, der kører
døgnet rundt med høj frekvens, vil endvidere have en positiv indvirkning på byudviklingen
i Sydhavnen. Det gælder såvel de nye byudviklingsområder som det gamle
Sydhavnskvarter.
Parterne er enige om, at der anlægges en Sydhavnsmetro med 5 stationer; v. Fisketorvet, v.
Frederiksholmsløbet, v. Slusen, v. Mozarts Plads og v. Ny Ellebjerg Station. Stationen ved
Ny Ellebjerg slutter i terræn, mens de øvrige stationer anlægges som
undergrundsstationer. Sydhavnsmetroen vil være en forlængelse af pendullinjen fra
Nordhavnen til København H, og vil dermed blive en integreret del af trafikken på
Cityringen. Den valgte linjeføring m.v. svarer til variant E i
Udredning af metro til Ny
Ellebjerg via Sydhavnen
fra juni 2013, dog tilpasset således at stationen v. Slusen og v.
Frederiksholmsløbet flyttes, så de anlægges som almindelige undergrundsstationer
svarende til variant N og variant M i udredningen.
De samlede anlægsomkostninger for den valgte linjeføring med afgreningskammeret
skønnes i 2014-priser at være ca. 8,6 mia. kr., inklusiv 30 pct. korrektionsreserve, og med
et indskudsbehov på ca. 5,6 mia. kr.,
jf. nedenstående tabel.
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 44: MFU spm. om finansieringen af Udviklingsselskabet By & Havns bidrag på ca. 1,7 mia. kr. til Sydhavnsmetroen, til transport-, bygnings- og boligministeren
2024043_0002.png
Mio. kr. 2014-priser
Anlægssum
Indskudsbehov
-heraf
afgreningskammer
Uden reserve
6.636
3.900
404
Med 30 pct.
reserve
8.626
5.591
525
Sydhavnsmetroen forventes at åbne i 2023 og give en samlet vækst i metroen på 43.000
påstigere pr. hverdagsdøgn i 2025.
Indskudsbehov for afgreningskammer og metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen
Afgreningskammeret til Sydhavnsmetroen anlægges i 2015-17 for at realisere en
ibrugtagning af Sydhavnsmetroen i 2023 og undgå senere driftsforstyrrelser på Cityringen.
Anlægsomkostningerne for afgreningskammeret er ca. 525 mio.kr. inkl. reserve. Statens
bidrag udgør 263 mio. kr. inkl. korrektionsreserve. Midlerne indskydes i
overensstemmelse med principperne i ny anlægsbudgettering (NAB).
Det resterende finansieringsbehov til afgreningskammeret samt etableringen af
Sydhavnsmetroen finansieres med indskud af 2 mia. kr. fra Københavns Kommune i 2014
og med indskud af 1,7 mia. kr. fra By og Havn ligeledes i 2014. Eventuelle merudgifter
herudover forudsættes finansieret af By og Havn og der reserveres et beløb svarende til
projektets korrektionsreserve på 30 pct. (ekskl. statens andel af afgreningskammer) i By og
Havns langtidsbudget.
Statens bidrag til den resterende del af finansieringen af Sydhavnsmetroen opnås ved, at
staten overdrager 40 procentpoint af sin ejerandel af By og Havn I/S til Købehavns
Kommune.
Det er en forudsætning for ændringen af ejerandelene i By & Havn, at der anlægges en
Sydhavnsmetro.
Parterne er enige om, at Københavns Kommune bærer hele risikoen for eventuelle
budgetafvigelser, dvs. fordyrelser eller billiggørelser, for Sydhavnsmetroen (eksklusiv
afgreningskammer), idet der udarbejdes en model, som sikrer, at Metroselskabet har de
rette incitamenter til budgetoverholdelse.
Sydhavnsmetroen indgår i Metroselskabet på linje med de øvrige metroetaper, og der
ændres ikke på ejerandelene i Metroselskabet.
Med Sydhavnsmetroen er der etableret et robust net af kollektiv trafik med banebetjening
af en meget stor del af København. En eventuel yderligere udbygning af metrosystemet
betragtes som tilkøb, som finansieres af den part, som ønsker det. Staten forudsættes ikke
at bidrage til yderligere udbygning af metroen. I det omfang yderligere metroprojekter
indebærer, at lovgivningen vedrørende metro skal ændres, vil Transportministeriet søge
Folketingets tilslutning hertil.
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 44: MFU spm. om finansieringen af Udviklingsselskabet By & Havns bidrag på ca. 1,7 mia. kr. til Sydhavnsmetroen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Under hensyn til afgreningens beliggenhed, bidrager Frederiksberg Kommune ikke til
finansiering af anlægsomkostningerne for afgreningen.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen for Sydhavnsmetroen er der mulighed for at
undersøge forskellige løsninger for placeringen af metrostationen v. Ny Ellebjerg. Parterne
er enige om at drøfte disse løsninger med Frederiksberg Kommune.
Fremtidig udvikling af Nordhavnen
Byggegrundene i de indre dele af Nordhavnen er i det store hele ved at være afsat. Som led
i den kommende byudvikling af de ydre dele af Nordhavnen, er der behov for at foretage
yderligere investeringer i områdets infrastruktur.
Parterne noterer sig, at Københavns Kommune vil træffe beslutning om at anlægge et
tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel (under Svanemøllebugten), som
samlet forventes at koste 2,1 mia. kr. inklusiv korrektionsreserve. Finansieringen af
tilkoblingsanlægget til Nordhavnsvej og en Nordhavnstunnel sker via By & Havn I/S.
Tilkoblingsanlægget gennemføres i 2014-2016, mens Nordhavnstunnellen anlægges senere
i lyset af byudviklingen i Nordhavnen.
Eftersom staten har flest erfaringer og indsigt i anlæg af store vejtunnelprojekter, er
parterne tillige enige om, at det er hensigten, at Vejdirektoratet varetager rollen som
bygherre for Nordhavnstunnelen på grundlag af en anlægslov. Der udarbejdes en model
for den praktiske håndtering heraf, idet By & Havn eller Københavns Kommune forpligtes
til at dække alle Vejdirektoratets direkte og indirekte omkostninger forbundet med
projektet. Nordhavnstunnelen bliver, som en fortsættelse af Nordhavnsvejen, en
kommunal vej.
Parterne er endvidere enige om at søge gennemført en beslutning om yderligere et antal
metrostationer i Nordhavnen i takt med byudviklingen. Finansieringen opnås ved et bidrag
fra By og Havn, medens resten forudsættes finansieret ved fremtidige passagerindtægter.
Der er reserveret 1,5 mia. kr. hertil i By & Havns langtidsbudget, men parterne har endnu
ikke lagt sig fast herpå.
Parterne noterer sig, at de beskrevne infrastrukturprojekter, inklusiv Sydhavnsmetroen,
ikke er omfattet af det kommunale anlægsloft i overensstemmelse med normal praksis på
området.
Københavns Kommune gennemfører supplerende VVM for både Sydhavnsmetroen og
anlæg af yderligere metrostationer i Nordhavnen. Projekterne forudsættes omfattet af
statens nye regelgrundlag for støj mv. fra metrobyggeri. Vejdirektoratet gennemfører VVM
for Nordhavnstunnelen under Svanemøllebugten.
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 44: MFU spm. om finansieringen af Udviklingsselskabet By & Havns bidrag på ca. 1,7 mia. kr. til Sydhavnsmetroen, til transport-, bygnings- og boligministeren
Overdragelsesaftale
Statens ejerandel af By & Havn reduceres fra 45 pct. til 5 pct. Københavns Kommune
overtager de 40 pct. 5 pct. fastholdes hos staten.
Værdien af By & Havn beregnes på baggrund af eksisterende arealer med lokalplan (Indre
Nordhavn). Herudover beregnes værdien med udvikling af ydre Nordhavn og etablering af
Nordhavnstunnellen samt et yderligere antal metrostationer. Endelig indgår i
værdiansættelsen også den aktuelle værdi af By og Havns øvrige forretningsområder, fx
havnevirksomhed, udlejningsporteføljen mv. jf. værdiansættelsesmodellen for By og Havn,
som er valideret af Deloitte. Det bemærkes, at værdiansættelsen fsva. den del, der vedrører
udvikling af Ydre Nordhavn baseres på udvikling af arealer, der i dag er hjemmel til at
udvikle efter gældende lov. Enkelte af arealerne i Ydre Nordhavn ligger p.t. under en
arealreservation til virksomheder med særlige beliggenhedsbehov. Dette er dog ikke en
direkte hindring for
yderligere byudvikling på længere sigt, eftersom ”Lov om ændring af
lov om Metroselskabet og Arealudviklingsselskabet I/S med flere love” af 14. juni 2011
giver mulighed for at kunne udvikle disse områder. Loven har forrang set i forhold til den
aktuelle arealreservation. Behovet for at ændre disse arealreservationer vil blive vurderet i
forbindelse med den ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet
I/S, som er nødvendig som led i reduktionen af den statslige ejerandel fra 45 % til 5 %,
således at en byudvikling ikke hindres, hvilket må anses for at være det primære formål
med de pågældende arealer.
Den samlede værdi af By & Havn skønnes at udgøre 5-6 mia. kr. Således vurderes det, at
værdien af 40 pct. af By og Havn i størrelsesorden svarer til et evt. statsligt indskud i
Sydhavnsmetroen på ca. 2¼ mia. kr.
Statens bidrag til Sydhavnsmetroprojektet udgøres således af en overførsel af hovedparten
af den nuværende statslige ejerandel af By & Havn til Københavns Kommune (40
procentpoint). By & Havn råder over arealer, der på sigt repræsenterer endog ganske
betydelige værdier. Dertil kommer, at Københavns Kommune med den valgte model opnår
et væsentligt bidrag til finansiering af ny infrastruktur, der bliver en drivkraft i udvikling af
nye byområder med en heraf følgende befolkningstilvækst.
Interessentskabskontrakt og vedtægter
Staten vil med overdragelsen af 40 procentpoint af sin ejerandel reducere sin andel af
bestyrelsesmedlemmer fra 3 til 2 medlemmer og Københavns Kommunes antal af
bestyrelsesmedlemmer øges fra 3 til 4 medlemmer. Staten forudsætter dog, at væsentlige
beslutninger i bestyrelsen træffes ved enstemmighed. Ved væsentlige beslutninger forstås
beslutninger om By og Havns forretningsstrategi, budget, regnskab, udbetaling af udbytte
og nye større anlægsprojekter.
Det fremgår af interessentskabskontrakten, at ejerne hæfter i det indbyrdes forhold for
interessentskabets forpligtelser i forhold til ejernes respektive ejerandele. Statens hæftelse
vil således efter overdragelsen reduceres fra 45 til 5 pct. Som følge af
interessentskabskonstruktionen hæfter parterne imidlertid solidarisk, hvorfor By & Havn
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 44: MFU spm. om finansieringen af Udviklingsselskabet By & Havns bidrag på ca. 1,7 mia. kr. til Sydhavnsmetroen, til transport-, bygnings- og boligministeren
fortsat vil have en statsgaranti, og selskabets adgang til at dække sit behov for låneoptag
ved statslige genudlån vil blive opretholdt.
Arealanvendelse og jorddeponi
Arealanvendelse af eksisterende områder samt tilladelse til nye opfyldninger håndteres
indenfor rammerne af det statslige plansystem og med baggrund i lov om ændring af lov
om By & Havn.
Videre proces
Parterne er enige om:
at aftalen forudsætter godkendelse i Borgerrepræsentationen, statens relevante
beslutningsorganer samt tilslutning fra Frederiksberg Kommune
at parterne lader sig repræsentere ved Kammeradvokaten i forbindelse med
revision, opdatering med mere af aftaledokumenter mellem parterne og relevante
selskabsdokumenter, og
at By & Havn finansierer eventuelle udgifter ved implementering af aftalen,
herunder omkostninger til Kammeradvokaten, revisor m.m.
at den endelige principaftale søges underskrevet senest den 27. juni 2014
at skæringsdato for det nye ejerforhold fastsættes til den 1. juli 2014.
at ændring af ejerandele af By & Havn I/S og ændring af antallet af
bestyrelsesposter til hver interessent gennemføres ved en ændring af Lov om
Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.