Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Spørgsmål 44
Offentligt
2024042_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
1. marts 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 153
Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S. (Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter).
Af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Spørgsmål 44
Det fremgår af s. 8 i høringsnotatet til lovforslaget, at ministeriet mener, at bebyggelsen
på Strandengen var forudsat i aftalen fra 2014 om Sydhavnsmetroen. Der står således i
høringsnotatet: "Indtægterne fra udvikling af Ørestad Fælled Kvarter, som med lovforsla-
get bl.a. foreslås erstattet af byudvikling på tre alternative byggefelter, har været forudsat
til nedbringelse af Udviklingsselskabet By & Havns gæld og har ligget til grund bl.a. ved
indgåelse af aftalen om Sydhavnsmetroen. Udviklingsselskabet By & Havn har bidraget
med ca. 1,7 mia. kr. til finansieringen af Sydhavnsmetroen."
Kan ministeren bekræfte, at dette er forkert? Der står intet i principaftalen om Sydhavns-
metroen (eller den efterfølgende L68 (folketingsåret 2014-15, 1. samling)) om, hvordan
de 1,7 mia. kr. fra By & Havn skulle finansieres. Ministeren bedes i forlængelse heraf for-
klare, hvorfor sagen fremlægges med sådanne argumenter.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Øjvind Vilsholm (EL).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1