Transport-, Bygnings- og Boligudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 283

Hvor meget kan der spares i anlægsomkostninger, herunder omkostninger til ventilation m.v., hvis kun køretøjer uden udstødning må køre i Femern Bælt-tunnelen? Der henvises til, at i en kort tunnel som under Øresund sker udluftningen hovedsageligt ved, at bilerne trækker luft igennem, suppleret med blæsere i toppen af tunnelrøret, der blæser i samme retning efter behov. I en lang tunnel, som under Alperne eller under Femern Bælt, vil dette ikke være tilstrækkeligt. Det bemærkes i øvrigt, at der jo kan tilbydes biltog til benzin- og dieselbiler, traktorer, cykler og andre, der ikke må køre på motorvej. Det forudsættes i den forbindelse, at jernbanetunnelen under Femern Bælt kun er planlagt til el-tog.
Dato: 09-01-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne: faste forbindelser
Dokumentdato: 29-01-2019
Modtaget: 29-01-2019
Omdelt: 29-01-2019

TRU alm. del - svar på spm. 283 om, hvor meget der kan spares i anlægsomkostninger, herunder omkostninger til ventilation m.v., hvis kun køretøjer uden udstødning må køre i Femern Bælt-tunnelen, fra transport-, bygnings- og boligministeren

Svar på TRU spm. 283 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 09-01-2019
Modtaget: 09-01-2019
Omdelt: 09-01-2019

Spm. om, hvor meget der kan spares i anlægsomkostninger, herunder omkostninger til ventilation m.v., hvis kun køretøjer uden udstødning må køre i Femern Bælt-tunnelen, til transport-, bygnings- og boligministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version