Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. januar 2019
2019-278
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 283:
Hvor meget kan der spares i anlægsomkostninger, herunder omkostninger til
ventilation m.v., hvis kun køretøjer uden udstødning må køre i Femern Bælt-
tunnelen?
Der henvises til, at i en kort tunnel som under Øresund sker udluftningen ho-
vedsageligt ved, at bilerne trækker luft igennem, suppleret med blæsere i top-
pen af tunnelrøret, der blæser i samme retning efter behov.
I en lang tunnel, som under Alperne eller under Femern Bælt, vil dette ikke
være tilstrækkeligt. Det bemærkes i øvrigt, at der jo kan tilbydes biltog til ben-
zin- og dieselbiler, traktorer, cykler og andre, der ikke må køre på motorvej.
Det forudsættes i den forbindelse, at jernbanetunnelen under Femern Bælt kun
er planlagt til el-tog.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser:
”Ventilation i Femern Bælt-tunnelen
foregår ved, at stempeleffekten fra biler
eller tog trækker frisk luft ind gennem indgangsportalen og blæser den brugte
luft ud ad udgangsportalen. Denne type ventilation forudsætter ensrettet trafik
i hvert tunnelrør, som det er tilfældet i Femern Bælt-tunnelen.
Den såkaldte længdeventilation er et velkendt princip, som i dag anvendes på
en lang række forbindelser, blandt andet Øresundstunnelen. Princippet blev
tidligere alene anvendt ved kortere vejtunneler, men den markant reducerede
emission af skadelige gasser og partikler fra biler og lastbiler over de senere år
har gjort det muligt at anvende længdeventilation også i lange tunneler, herun-
der i Femern Bælt-tunnelen.
Femern Bælt-tunnelen udstyres med overvågning og ventilationsanlæg med
henblik på håndtering af nødsituationer samt for at sikre luftkvaliteten. Så-
fremt eksempelvis emissionen fra køretøjer overstiger den fastlagte grænse-
værdi som følge af et trafikuheld, vil ventilationen blive aktiveret.