Regeringen har fremlagt et klima- og luftudspil med et mål om 100 pct. nulemissionsbusser i 2030. Konsekvenserne af dette mål ses allerede, da en række kommuner – herunder Esbjerg og Vejle (https://www.esbjergkommune.dk/politik/politiske-udvalg/teknik-bygge/dagsordener-og-referater/dagsordener-og-referater-2018.aspx?Folder=%2f2018.08.31 og https://dagsordener.vejle.dk/vis/#6ef773d2-b7a8-4916-b97b-ac49a5e163b3) – har udskudt den grønne omstilling af deres kommunalt drevne busser, fordi de afventer elbus-teknologien. I de konkrete tilfælde laves nye udbud af busdriften umiddelbart med diesel som drivmiddel i 2 år. Dette sker på trods af, at der findes en 100 pct. CO2-neutral teknologi, biogasbusser, som kan tages i brug i dag. Dette ses f.eks. i Sønderborg Kommune (http://www.projectzero.dk/da-DK/Transport/Kollektiv-transport/Gasbusser.aspx), og en rapport fra COWI lavet for Sydtrafik (https://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/Statusrapporter/Alternative_drivmidler_i_Sydtrafik.pdf) viser, at biogasteknologien ikke blot er tilgængelig, men også billigere end elbusteknologien. Vil ministeren på den baggrund besvare følgende:
a) Hvor mange kommuner udskyder den grønne omstilling af busdriften, fordi de afventer, at elbusteknologien bliver tilgængelig?
b) Hvor stor en CO2-belastning medfører det, at kommuner udskyder den grønne omstilling af busdriften?
c) Finder ministeren, at målsætningen om ”100 pct. nulemissionsbusser i 2030” er i overensstemmelse med det bærende princip i dansk energipolitik om teknologineutralitet?
Dato: 22-11-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne:
klimapolitik og klimaforandringer