Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1992451_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. december 2018
J nr.
2018-4106
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 22. november stillet mig føl-
gende spørgsmål nr. 97 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 97
"Regeringen har fremlagt et klima- og luftudspil med et mål om 100 pct. nulemissi-
onsbusser i 2030. Konsekvenserne af dette mål ses allerede, da en række kom-
muner
herunder Esbjerg og Vejle
(https://www.esbjergkommune.dk/politik/politiske-udvalg/teknik-bygge/dagsordener-
og-referater/dagsordener-og-referater-2018.aspx?Folder=%2f2018.08.3
og
https://dagsordener.vejle.dk/vis/#6ef773d2-b7a8-4916-b97b-ac49a5e163b3)
har
udskudt den grønne omstilling af deres kommunalt drevne busser, fordi de afventer
elbus-teknologien. I de konkrete tilfælde laves nye udbud af busdriften umiddelbart
med diesel som drivmiddel i 2 år. Dette sker på trods af, at der findes en 100 pct.
CO2-neutral teknologi, biogasbusser, som kan tages i brug i dag. Dette ses f.eks. i
Sønderborg Kommune (http://www.projectzero.dk/da-DK/Transport/Kollektiv-
transport/Gasbusser.aspx)
, og en rapport fra COWI lavet for Sydtrafik
(https://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/Statusrapporter/Alternative_drivmidler_i_Syd
trafik.pdf)
viser, at biogasteknologien ikke blot er tilgængelig, men også billigere
end elbusteknologien. Vil ministeren på den baggrund besvare følgende:
a) Hvor mange kommuner udskyder den grønne omstilling af busdriften, fordi de
afventer, at elbusteknologien bliver tilgængelig?
b) Hvor stor en CO2-belastning medfører det, at kommuner udskyder den grønne
omstilling af busdriften?
c) Finder ministeren, at målsætningen om ”100 pct. nulemissionsbusser i 2030” er i
overensstemmelse med det bærende princip i dansk energipolitik om teknologineu-
tralitet?"
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om konsekvenserne af, at nogle kommuner udskyder den grønne omstilling af busdriften, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1992451_0002.png
Svar
Der kan være mange årsager til, at kommuner og regioner ikke i noget større om-
fang gennemfører udbud og underskrive kontrakter med operatørerne om f.eks.
kørsel med biogasbusser, elbusser eller brintbusser.
Regeringen går efter en grøn omstilling af den offentlige servicetrafik. Regeringen
vil på baggrund af sit udspil invitere kommuner og regioner til en drøftelse om at
gennemføre den grønne omstilling af rutebusserne frem mod 2030. Regeringen
forventer, at den grønne omstilling kan reducere Danmarks CO
2
-udledning med op
mod 1,5 mio. ton i perioden 2021-2030.
Regeringen ønsker med klima- og luftudspillet at tage hensyn til transportsektorens
udledning af både CO
2
og miljøskadelige stoffer, som f.eks. partikler og NO
x
, der
især udgør et problem i byerne. Regeringen går således efter, at den offentlige
servicetrafik i byerne ikke skal give anledning til hverken CO
2
eller luftforurening fra
2030. Regeringens udspil udpeger ikke en bestemt teknologi, der vil blive anvendt
til dette formål.
Med regeringens udspil vil det under alle omstændigheder være muligt at anvende
f.eks. biogas i busser, der primært kører på landet, også efter 2030, idet kriteriet
her alene vedrører CO
2
-udledning.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2