Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Spørgsmål 97
Offentligt
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Til:
Dato:
Energi-, forsynings- og klimaministeren
22. november 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
EFK alm. del
Spørgsmål 97
Regeringen har fremlagt et klima- og luftudspil med et mål om 100 pct. nulemissionsbus-
ser i 2030. Konsekvenserne af dette mål ses allerede, da en række kommuner – herun-
der Esbjerg og Vejle (https://www.esbjergkommune.dk/politik/politiske-udvalg/teknik-byg-
ge/dagsordener-og-referater/dagsordener-og-referater-2018.aspx?Folder=%2f2018.08.31
og https://dagsordener.vejle.dk/vis/#6ef773d2-b7a8-4916-b97b-ac49a5e163b3) – har ud-
skudt den grønne omstilling af deres kommunalt drevne busser, fordi de afventer elbus-
teknologien. I de konkrete tilfælde laves nye udbud af busdriften umiddelbart med diesel
som drivmiddel i 2 år. Dette sker på trods af, at der findes en 100 pct. CO2-neutral tekno-
logi, biogasbusser, som kan tages i brug i dag. Dette ses f.eks. i Sønderborg Kommune
(http://www.projectzero.dk/da-DK/Transport/Kollektiv-transport/Gasbusser.aspx), og en
rapport fra COWI lavet for Sydtrafik (https://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/Statusrappor-
ter/Alternative_drivmidler_i_Sydtrafik.pdf) viser, at biogasteknologien ikke blot er tilgæn-
gelig, men også billigere end elbusteknologien. Vil ministeren på den baggrund besvare
følgende:
a) Hvor mange kommuner udskyder den grønne omstilling af busdriften, fordi de afventer,
at elbusteknologien bliver tilgængelig?
b) Hvor stor en CO2-belastning medfører det, at kommuner udskyder den grønne omstil-
ling af busdriften?
c) Finder ministeren, at målsætningen om ”100 pct. nulemissionsbusser i 2030” er i over-
ensstemmelse med det bærende princip i dansk energipolitik om teknologineutralitet?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF).
På udvalgets vegne
Thomas Danielsen
formand
1/1