Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget (EFK) Alm. del

Samling: 2018-19 (1. samling)

Spørgsmål 95

Energinet skriver i sin analyse af fremtidens drivmidler i transportsektoren (https://energinet.dk/Analyse-og-Forskning/Analyser/RS-Analyse-September-2017-El-og-gas-til-transport): ”Imidlertid betyder den store usikkerhed omkring tunge el-køretøjers modenhed, at for så vidt angår busser og lastbiler, er (bio)gas det eneste klimavenlige alternativ til diesel på denne side af 2030.”. Vil ministeren redegøre for, hvordan denne vurdering fra Energinet hænger sammen med følgende passus i regeringens klima- og luftudspil: ”Fra 2025 skal alle nye busser og taxier i byerne være nulemissions-køretøjer. Fra 2030 vil hverken rutebusser eller taxier forurene i byerne.”? Vil ministeren herunder bekræfte, at med ”nulemissionskøretøjer” menes køretøjer drevet af el, og vil ministeren redegøre for, hvilke forhold i vurderingen af elbussers modenhed, der har ændret sig, siden regeringen ønsker at introducere elbusser allerede fra 2025?
Dato: 22-11-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne: klimapolitik og klimaforandringer

Endeligt svar

Dokumentdato: 19-12-2018
Modtaget: 19-12-2018
Omdelt: 19-12-2018

EFK alm. del - svar på spm. 95 om, hvordan vurderingen fra Energinet om, at (bio)gas er det eneste klimavenlige alternativ til diesel, hænger sammen med regeringens klima- og luftudspil om nulemissionskøretøjer, fra energi-, forsynings- og klimaministeren

EFK alm. del - Svar på spm. 95 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 22-11-2018
Modtaget: 22-11-2018
Omdelt: 22-11-2018

Spm. om, hvordan vurderingen fra Energinet om, at (bio)gas er det eneste klimavenlige alternativ til diesel, hænger sammen med regeringens klima- og luftudspil om nulemissionskøretøjer, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version