Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1992433_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. december 2018
J nr.
2018-4106
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 22. november stillet mig føl-
gende spørgsmål nr. 95 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 95
"Energinet skriver i sin analyse af fremtidens drivmidler i transportsektoren
(https://energinet.dk/Analyse-og-Forskning/Analyser/RS-Analyse-September-2017-
El-og-gas-til-transport):
”Imidlertid betyder den store usikkerhed omkring tunge el-
køretøjers modenhed, at for så vidt angår busser og lastbiler, er (bio)gas det ene-
ste klimavenlige alternativ til diesel på denne side af 2030.”. Vil ministeren redegø-
re for, hvordan denne vurdering fra Energinet hænger sammen med følgende pas-
sus i regeringens klima-
og luftudspil: ”Fra 2025 skal
alle nye busser og taxier i
byerne være nulemissions-køretøjer. Fra 2030 vil hverken rutebusser eller taxier
forurene i byerne.”? Vil ministeren herunder bekræfte, at med ”nulemissionskøretø-
jer” menes køretøjer drevet af el, og vil ministeren redegøre
for, hvilke forhold i
vurderingen af elbussers modenhed, der har ændret sig, siden regeringen ønsker
at introducere elbusser allerede fra 2025?"
Svar
Regeringsudspillet sondrer mellem forventninger til energi- og miljøegenskaber for
den offentlige servicetrafik i byen og på landet. I byerne går regeringen efter at
udbrede nulemissionsbusser, der hverken udleder CO
2
eller luftforurening i 2030,
mens regeringen på landet går efter at udbrede CO
2
-neutrale busser. De tekniske
løsninger for nulemissionsbusser er i dag elbusser eller busser, der kører på brint
som drivmiddel.
Den omtalte analyse omhandler alene CO
2
-udledning fra gasbusser. Gasbusser vil
fortsat udlede luftforurenende stoffer, bl.a. NO
x
og partikler, der især kan udgøre et
problem i byerne.
Elbusser benyttes i øvrigt flere steder både i Danmark og globalt. Der er givet fort-
sat potentiale for teknologiudvikling, både i forhold til pris og rækkevidde mv. Men
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2804
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvordan vurderingen fra Energinet om, at (bio)gas er det eneste klimavenlige alternativ til diesel, hænger sammen med regeringens klima- og luftudspil om nulemissionskøretøjer, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1992433_0002.png
denne udvikling går ganske stærkt i øjeblikket. Senest har MAN annonceret, at de
fra 2020 vil masseproducere elbusser på deres fabrik i Polen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2