Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Transport-, bygnings- og boligministeren
(Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til taxilov
(Lovforslag nr. L 24)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik den 9. februar
2017 en aftale om Modernisering af taxiloven.
Nærværende lovforslag er en udmøntning af den
aftale.
Med lovforslaget indføres én
type tilladelse til alle former for erhvervsmæssig
persontransport i biler. Det sikres endvidere, at alle, der
opfylder kravene for at få en tilladelse, kan få
udstedt en sådan, idet antalsbegrænsningen
ophæves. Dog indføres en 3-årig
overgangsordning, således at antallet af nye tilladelser de
første tre år efter lovens ikrafttræden
fastsættes til 500 årligt.
Den geografiske begrænsning for
brugen af udstedte tilladelser ophæves, således at en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport fremover kan
bruges overalt i landet. Med lovforslaget gives den enkelte
vognmand og det enkelte kørselskontor mulighed for at vokse
og udnytte virksomhedsmodeller på linje med andre erhverv.
Dette vil fremme konkurrencen til gavn for både erhvervslivet
og forbrugerne.
Al salg af taxikørsel skal ske via
et kørselskontor og samtidig får
kørselskontorerne en række pligter over for
myndighederne og over for kunderne.
Der stilles krav om, at alle
chauffører skal have et chaufførkort for at de
må udføre erhvervsmæssig persontransport.
De gældende krav om taxametre og
sædefølere opretholdes med lovforslaget.
Med lovforslaget indføres et
landsdækkende prisloft for taxikørsel og der
indføres mulighed for at aftale en fast pris for en taxitur,
som ligger under prisloftet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings hurtige og
velvillige behandling. Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning,
skal jeg venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger
før den 1. januar 2017, hvor det foreslås, at
forslaget skal træde i kraft.