Tak for det, formand.
Der er nogle fødsler, der går let, næsten ligesom at smutte en mandel, og så er der andre fødsler, som er meget sværere.
Og vi må nok sige, at det lovforslag, vi behandler her i dag, har haft lidt af en svær fødsel.
Det er i hvert fald noget, der har været længe undervejs.
Vel 4-5 år, mindst, har vi nok diskuteret det her.
Jeg har selv deltaget i et utal af taximøder rundtomkring i landet.
Vi har længe erkendt, at der var behov for at modernisere taxiloven, et behov for at få liberaliseret tingene, få fjernet unødvendige barrierer, få fjernet gamle stive regler osv., få en ny dynamik ind i erhvervet, få en effektivisering til gavn for både erhvervet, men så sandelig også for kunderne.
Derudover har det været et vigtigt mål for Venstre at sikre en fair konkurrence i erhvervet.
Det er en væsentlig del af liberal politik netop at sikre fair konkurrencevilkår, så ingen kan snyde på vægten, men man konkurrerer inden for nogle fair rammer, og så er det også vigtigt mål, at vi sikrer en god taxidækning, både i byerne, men så sandelig også på landet.
Også på det her punkt ønsker vi et Danmark, der hænger sammen.
Det har været en svær fødsel.
Det har bølget frem og tilbage, men vi fandt jo sammen den 9.
februar i år om en meget bred aftale, og der vil jeg gerne kvittere for de øvrige partier, der er med i den aftale, og kvittere til ministeren for, at det netop er lykkedes at lande en bred aftale.
Det er vigtigt, fordi den brede aftale gør, at der bliver stabilitet på området, at der bliver vished, i stedet for at det er sådan noget, der bliver ændret, hver gang man skifter regering.
Nu får vi stabilitet.
Det betyder ikke, at det her er støbt i beton, for vi er jo netop blevet enige om, at det her skal evalueres.
Der skal være en evaluering allerede efter 1 år og efter 3 år og efter 6 år, og det er jo, fordi vi godt ved, at der formentlig bliver behov for nogle justeringer af det, vi har lavet her, når vi nu ser, hvordan det fungerer ude i virkelighedens verden.
Der er det jo sådan, at hvis man står med et kort og kigger ud over terrænet og der ikke er overensstemmelse, ja, så er det altså terrænet, der passer.
Sådan er det også i den her virkelighed.
Og derfor:
Hvis den her lov, som svarer til kortet, ikke rigtig passer med virkeligheden, så må vi justere.
Det skal vi politikere ikke holde os for gode til.
Men det, det drejer sig om her, er altså, at vi fjerner nogle barrierer.
Vi indfører en universaltilladelse, som udstedes af styrelsen, så det er ikke længere kommunerne, der udsteder nogle taxibevillinger, da vi ophæver antalsbegrænsningen efter en overgangsperiode på 3 år – jeg synes, det er godt, at der er en overgangsperiode – således at erhvervet kan tilpasse sig de nye forhold, og den geografiske begrænsning ophæves også.
Det er jeg sikker på bliver til stor gavn for både kunderne og for branchen.
Så har det været vigtigt, at vi har en indsamling af data i forbindelse med taxikørsel.
Det er jo primært, fordi vi vil sikre, at der betales skat af det her.
Vi gider ikke at have sort kørsel i det her land.
Det er praktiseret meget i udlandet.
Der tror jeg ikke at det er alting, der bliver opgivet til skattevæsenet.
Men det gider vi ikke her i Danmark, så det er vigtigt, at vi har den her elektroniske indhentning og opbevaring af data, som også er et væsentligt element i lovforslaget.
Det har også været vigtigt, at der er en tryghed for kunderne.
Det er derfor, vi går ind og stiller vandelskrav.
Det er derfor, vi har nogle uddannelseskrav til chaufførerne, og der synes jeg at vi er landet på et fornuftigt niveau.
Det er noget, vi har drøftet meget under forhandlingerne, nemlig hvor vi skulle lande det her.
Jeg synes, at vi er landet på et ganske fornuftigt niveau.
Men det, der er helt centralt, er altså, at alle kommer til at betale skat.
Der bliver ordnede forhold på området.
Så er der et par punkter, hvor der har været udtrykt en del bekymring.
Det kan vi også se af høringssvarene.
Det er f.eks.:
Hvad vil det her nu betyde for landdistrikterne?
Vil det blive sådan, at samtlige taxaer nu flokkes inde i byerne som fluer om en sukkermad, og så er man ligeglad med at køre ude i landdistrikterne?
Det er da selvfølgelig en bekymring, man kan have ude i landdistrikterne, men vi har også indbygget nogle elementer, der gør, at vi imødekommer den bekymring.
For det første gør vi det altså nemmere at drive et kørselskontor ude i landdistrikterne.
Der er markant lavere kapitalkrav, og det er jo netop i erkendelse af, at det skal være lettere at etablere sig ude i landdistrikterne.
Et andet punkt, jeg synes er vigtigt, er, at hvis det viser sig, at der er en given kommune, hvor der er forholdsvis langt mellem husene, ikke rigtig er nogen taxidækning med den her liberalisering, ja, så får kommunalbestyrelsen altså en mulighed for at udbyde kørslen i et givent område.
Det kan være for hele kommunen, eller det kan være i en del af kommunen, hvor der er et problem.
Og det er jo helt naturligt, for det er jo også kommunen, der bestiller musikken, når vi taler om den kollektive busdrift ude i kommunen.
Det er også kommunen, der bestiller musikken, når vi taler flexture, der jo er sat i verden for at erstatte de store tomme busser, der har kørt rundt i mange år i mange dele af landet.
Som min gode kollega Kim Christiansen var inde på, er der nogle steder, hvor det med flexturene nok er gået over gevind, når man efterhånden kan bruge dem til at køre på diskotek med midt om natten – der gik ikke nogen busser.
Men ellers er flexture en rigtig god idé, fordi det ikke er fornuftigt, at der kører store busser rundt.
Men alt det der samles jo hos kommunen.
Det er også kommunen, der bestiller den offentlige servicetrafik, som jo også påvirker taxaerhvervet.
Hvis kommunen vælger at udvide sin offentlige servicetrafik i meget store pakker, og der måske så er nogle langt væk i det regionale trafikselskab, der byder på det, jamen så er det klart, at det så bliver lidt sværere for den lokale vognmand i den forbindelse at få noget kørsel og eksistere.
Derfor er det naturligt, at det er kommunen, der udstyres med den her mulighed, fordi det er der, det samles.
Det er på det kommunale niveau.
Jeg tror på, at det her vil være med til at sikre en fornuftig dækning.
Men hvis det skulle vise sig ikke at være tilfældet, så er vi klar til at justere.
Det er derfor, jeg er glad for, at vi har den evaluering allerede efter et år.
Det er vi enige om er meget centralt.
Det vil være et kernepunkt.
Faktisk er vi enige om partierne imellem, at der bør nedsættes et udvalg nu, der fokuserer og nøje følger, hvordan det her nu fungerer i landdistrikterne.
Det vil jo så være et oplæg til, hvis vi skal justere noget efter et års tid.
En anden ting, som vi evaluerer efter et år, er jo den teknologiske udvikling.
Den går rivende stærkt, og hvad betyder det, der kommer ny teknologi hele tiden?
Giver det anledning til nogle ændringer og yderligere moderniseringer?
Det kunne det meget vel gøre, men lad os se, hvordan udviklingen er.
Det er også noget af det, vi følger nøje.
Alt i alt synes jeg, at vi har fundet en rigtig god balance med den her taxilov.
Vi får ordnede forhold på området, vi får en fair konkurrence, vi får ny dynamik og ny fleksibilitet til gavn for kunderne og erhvervslivet, og det tror jeg på ender op med, at vi får et større udbud af biler, og at vi får en bedre service, bedre kvalitet, men hvis det skulle vise sig, at vi tager fejl, så er vi klar til at justere på tingene, når vi har haft det første år med den her nye lov.
Venstre støtter lovforslaget, og jeg skulle hilse fra Det Konservative Folkeparti sige, at det gør de også.
Tak.