Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 17. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1, 3 og 4. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts
2018 og var til 1. behandling den 12. april 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 31. januar 2018
dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 150. Den 21.
marts 2018 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren og dennes svar herpå
er optrykt som bilag 2 i betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport-, bygnings- og
boligministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter ikke lovforslaget.
Enhedslisten er positiv over for at
omlægge lånene til statsgaranterede obligationer for de
almene boliger. Det er åbenbart realkreditinstitutter, som i
årtier har givet for dyre lån, hvor der ingen risiko
var for at tabe penge. Samtidig har Enhedslisten noteret, at
hverken i lovforslaget eller i den skriftlige fremsættelse er
det nævnt, at partierne bag forsvarsforliget har forpligtet
sig til at stemme for dette lovforslag, så de sparede
udgifter efter omlægning af lånene i de almene boliger
skal gå til at finansiere forsvarsforliget. På grund af
at lejerne ikke får gavn af låneomlægningen, men
at de sparede udgifter i stedet går til forsvaret, kan
Enhedslisten ikke støtte lovforslaget.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget anslås at være statslige mindreudgifter
på i alt 616 mio. kr. i 2018, 581 mio. kr. i 2019, 781 mio.
kr. i 2020 og 885 mio. kr. i 2021. Og frem mod 2050 er det ca. 1
mia. kr. om året, som lejerne ikke får gavn af, men som
i stedet går til forsvaret.
Enhedslisten mener, at besparelsen
bør komme lejerne i de almene boligforeninger til gode. Det
kunne være på en måde, så det kom de
boligforeninger, som får omlagt deres lån, til gode,
hvilket kunne medføre væsentlige
huslejenedsættelser. Men denne model har Enhedslisten
fravalgt, fordi det ville kræve en masse ansøgninger
fra boligorganisationer uden garanti for, at de blev
imødekommet. Enhedslisten har i stedet valgt at stille
ændringsforslag om, at de sparede udgifter indbetales til
Landsbyggefonden. Dermed kan lejerne få fordel af flere penge
til renoveringer m.m.
Alternativet
Loven omkring
statsgaranterede lån i den almene sektor opsiger samarbejdet,
alene for at sikre staten et ekstra provenu i forhold til almene
beboeres økonomi
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at regeringen har fremsat forslag til ny lov om
indførelse af 100 pct.s statsgaranterede lån til
nybyggeri og renovering i den almene boligsektor.
Lovforslaget indeholder to væsentlige
elementer, dels selve omlægningen til statsgaranterede
lån, dels indførelse af et nyt bureaukrati, alene for
at tilføre staten maksimal gevinst på bekostning af de
almene beboeres kollektive midler i Landsbyggefonden.
Regeringen markedsfører lovforslaget
som gratis penge, idet gevinsten opnås i forhold til
kapitalmarkedet. Regeringen har gjort vedtagelse af loven til en
betingelse for forsvarsforliget, og forsvarsforligets parter har
lovet at stemme for loven om statsgaranterede lån i bilag 5
til forsvarsforliget. Loven er således sikret et stort
flertal i Folketinget. Men hvad drejer loven sig i virkeligheden
om?
Statsgaranterede
lån er i sig selv en god idé, men beregningen opsiger
en samarbejdsaftale
Selve indførelsen af
statsgaranterede lån og den resulterende besparelse på
låneomkostningerne er en god idé. Ingen vil
modsætte sig en reel besparelse på disse udgifter.
Men loven ændrer afgørende ved
de nuværende hovedprincipper i lov om almene boliger og
især beregningen af ydelsesstøtte og samspillet med
Landsbyggefonden. Landsbyggefonden er de almene boligers og
beboeres kollektive opsparinger, og alle midler i Landsbyggefonden
kommer fra beboernes husleje.
Det nuværende hovedprincip er, at
beboerne betaler et bidrag til låneomkostningerne, fastsat
ved lov, og dette bidrag stiger med udviklingen i priser og
lønninger. Dette bidrag er uafhængigt af
låneomkostningerne.
Staten bestemmer, hvilke lån der skal
anvendes for at sikre de mindst mulige låneomkostninger
på lang sigt. Staten betaler låneudgifterne og modtager
beboerbetalingen. Forskellen mellem de reelle låneudgifter og
beboerbetalingen kaldes ydelsesstøtte.
Ydelsesstøtten kan være en
indtægt eller en udgift. Under de nuværende
renteforhold er ydelsesstøtten en indtægt for staten.
Ydelsesstøtten deles mellem staten og Landsbyggefonden efter
en meget kompliceret beregning, og fordelingen er ændret
adskillige gange i historien.
Statens rolle har derfor hidtil været
at minimere de langsigtede låneomkostninger for hele den
almene sektors belåning samt at dele indtægter og
udgifter på ydelsesstøtten med Landsbyggefonden efter
lovgivningens principper og de årlige boligaftaler med
boligsektoren, kommuner og Landsbyggefonden.
Under den eksisterende lovgivning ville
staten og Landsbyggefonden dele besparelsen ved indførelse
af statsgaranterede lån. Staten vil modtage langt den
største andel, især på lang sigt, men ikke alle
gevinster.
Staten opretter en
låneforretning til optimering af sin egen gevinst og kun sin
egen
Loven indfører et nyt princip, hvor
statens direkte udgifter til låneomkostningerne
tillægges en »differensrente« svarende til den
rentebesparelse, der opnås ved indførelse af 100 pct.s
statsgaranti. Tidligere var den offentlige garanti på ca. 62
pct.
Staten optræder nu som en
særskilt forretningsdrivende i forhold til de almene boligers
finansiering med alle de komplikationer, dette medfører,
såvel administrativt og bureaukratisk som politisk i
samarbejdet om fælles interesser. Sammenhængen mellem
de almene boligers finansiering og beboernes betaling bliver endnu
mere uoverskuelig, end den allerede er.
Den nye lov opsiger det hidtidige
samarbejde og viser med al ønskelig tydelighed, at
regeringen og Folketingets flertal nu kun betragter den almene
boligsektor som en potentiel indtægtskilde og gerne
indfører et nyt omfattende bureaukrati for at opnå en
kortsigtet gevinst.
Årsagen til
loven er en kortsigtet statslig gevinst på Landsbyggefondens
bekostning
Indførelse af den nye statslige
forretning betyder, at Landsbyggefonden og beboernes kollektive
økonomi ikke vil få nogen fordel af
rentenedsættelsen som følge af statsgaranterede
lån. Forretningen er kun nødvendig for at fjerne
Landsbyggefondens fordel på tre mindre områder og i
stedet alene tilføre staten denne avance.
Under den nuværende lovgivning vil
staten ikke opnå nogen særskilt gevinst på tre
områder:
For lån optaget til at finansiere
renoveringer og opdateringer af almene boliger betaler staten ingen
ydelsesstøtte. Denne ydelsesstøtte betales kun af
Landsbyggefonden. Den statslige forretning er således
nødvendig for at give staten en særskilt gevinst
på disse lån.
For lån til nybyggeri optaget med
tilsagn fra 1999 til 2008 vil staten ikke have nogen særskilt
gevinst, når ydelsesstøtten er negativ. Den negative
ydelsesstøtte tilfalder Landsbyggefonden som kompensation
for meget store forudbetalinger til staten af forventet
ydelsesstøtte. Den nye lovgivning sikrer staten en gevinst,
også når ydelsesstøtten er negativ på
disse lån.
Endelig vil staten opnå en gevinst
på den meget komplicerede fordeling af ydelsesstøtten,
når lånenes bruttoydelse indeholder en statslig avance.
Disse beregninger har i forvejen vist sig at koste Landsbyggefonden
mange milliarder i tilskud til ydelsesstøtte til
dækning af nogle omkostninger, som staten reelt aldrig
får. Den nye lov forøger statens gevinst med den
avance, staten allerede opnår én gang på de
konkret opkrævede differensrenter - et temmelig billigt
prokuratorkneb.
Landbyggefonden er
blevet en gældsøkonomi
De sidste mange års regeringer har
tømt Landsbyggefonden og pådraget fonden en gæld
på nu godt 7 mia. kr. Det netop vedtagne forlig om
parallelsamfund bruger yderligere 10 mia. kr. af fondens fremtidige
midler og tilfører yderlige gæld til Landsbyggefonden.
Landsbyggefonden betaler ovenikøbet staten renter af denne
gæld. Staten opnår en renteindtægt ved at
gældsætte Landsbyggefonden.
Når regeringen og Folketinget
indfører et nyt bureaukrati alene for at hente et mindre
provenu på Landsbyggefondens bekostning, er det et klart
signal om, at almene beboere og deres langsigtede
huslejeomkostninger er aldeles ligegyldige for Folketingets
flertal.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
80 b, stk. 2, ændres »§ 98 a, stk. 5, 5.
pkt.« til: »§ 98 a, stk. 5, 7.
pkt.««
[Konsekvensrettelse]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 82 a
indsættes:
Ȥ 82 b. Staten
indbetaler årligt til Landsbyggefonden det sparede
beløb, som tilvejebringes ved at anvende lån, hvor der
er stillet garanti af staten efter § 91, stk. 6, § 98 a,
stk. 5, 2. pkt., § 128 a eller § 179, stk.
7.««
[Overførsel af det sparede
beløb ved at anvende lån ydet på grundlag af
statsgaranterede obligationer fra staten til Landsbyggefonden]
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
179, stk. 9, 3. pkt., der bliver stk. 10, 3. pkt.,
ændres »stk. 7, 1.-3. pkt.« til: »stk. 8,
1.-3. pkt.««
[Konsekvensrettelse]
4)
Efter nr. 21 indsættes som nye numre:
»04. I §
179 a, stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 179, stk.
3, 7 og 11« til: »§ 179, stk. 3, 8 og
12«.
05. I
§ 179 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 7, 1.-3. pkt.« til: »stk. 8,
1.-3. pkt.««
[Konsekvensrettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at der ved lovforslaget indsættes to nye
punktummer mellem 1. og 2. pkt. i § 98 a, stk. 5, hvorefter
der konsekvensændres i § 80 b, stk. 2, således at
§ 98 a, stk. 5, 5. pkt., bliver § 98 a, stk. 5, 7.
pkt.
Til nr. 2
Der er tale om et ændringsforslag,
hvorefter staten overfører det sparede beløb ved
låneomlægninger til Landsbyggefonden. Det sparede
beløb opstår som følge af den lavere rente
på de statsgaranterede lån. De statsgaranterede
lån omfatter lån med ydelsesstøtte fra staten
eller Landsbyggefonden til finansiering af almene boliger ved
nybyggeri og ombygning af eksisterende bygninger, lån til
renovering af almene boliger, lån til frikøb fra
hjemfaldsklausuler på almene boligafdelingers ejendomme samt
nye lån, som optages efter påbud om konvertering fra
transport-, bygnings- og boligministeren. Det sparede beløb
ved at anvende statsgaranterede lån, som støttes af
Landsbyggefonden, opsamles i staten via forslaget om
differensrente, jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Det sparede beløb opgøres som
rentebesparelsen ved at anvende lån med 100 pct.s
statsgaranti i stedet for sædvanlige realkreditobligationer.
Renteforskellen beregnes som forskellen mellem den effektive rente
på en statsgaranteret obligation og den effektive rente
på en realkreditobligation uden statsgaranti med en varighed,
som svarer til gennemsnittet for den omfattede portefølje,
anvendt på den samlede låneportefølje. Statens
indtægter i form af garantiprovision indgår ikke i det
sparede beløb, da provisionen udgør betaling for de
stillede statslige garantier. Ligeledes indgår
aflønningsprovision ikke i det sparede beløb, da
pengene skal dække eventuelle tab hos staten eller
tilbagebetales til kreditinstitutterne.
De midler, som staten overfører til
Landsbyggefonden efter forslaget, indgår i Landsbyggefondens
landsdisposi?tionsfond, jf. § 89 i lov om almene boliger m.v.
Landsdipositionsfondens midler anvendes til de formål, som
fremgår af almenboliglovens kapitel 7.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at der ved lovforslaget efter stk. 6
indsættes et nyt stykke i § 179, hvorefter stk. 7, 1.-3.
pkt., bliver stk. 8, 1.-3. pkt.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensrettelser, som
følge af at der ved lovforslaget efter stk. 6
indsættes et nyt stykke i § 179, hvorefter § 179,
stk. 3, 7 og 11, bliver § 179, stk. 3, 8 og 12, og stk. 7,
1.-3. pkt., bliver stk. 8, 1.-3. pkt.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Per Nørhave (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Martin Geertsen (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Troels Ravn (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn
(S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested
(EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage Matthisen (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 206
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 206
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om lovforslaget med omlægning
til lån med statsgaranti medfører, at den almene
sektor ikke har problemer med strengere kapitalkrav fra
Baselkomiteen til långiver til finansiering af den almene
sektor, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor det ikke fremgår af
lovforslaget, at det sparede provenu går til at finansiere
forsvarsforliget, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvor store de forventede
årlige sparede låneudgifter frem mod 2050 er, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som fastlægger, at det sparede
beløb ved låneomlægninger kommer lejerne til
gode i stedet for at finansiere forsvarsforliget, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om beboerbetalingen efter
omstændigheder kan stige, eller kan ministeren garantere en
uændret beboerbetaling, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om realøkonomisk overblik over
de almene boligafdelingers finansielle sammenspil med statskassen,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvad den samlede restgæld
pr. 31. december 2017 til etablering af almene boliger med tilsagn
fra og med 2002 er, til transport-, bygnings- og boligministeren,
og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeriet påtænker
at omlægge samtlige nominallån optaget til
opførelse af tidligere opførte almene boligafdelinger
samt lån til renovering med støtte fra
Landsbyggefonden til belåning med F1, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilke typer af lån staten
ønsker at benytte med de nye statsgaranterede lån, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske
fra SF.
Spørgsmål 5:
Af lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.2.4 fremgår, at det er
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
beboerbetalingen (inklusive bidrag) bliver den samme som i dag. Det
er altså alene en »vurdering«, at betalingen ikke
ændrer sig. Indebærer den formulering, at
beboerbetalingen efter omstændigheder kan stige, eller kan
ministeren garantere en uændret beboerbetaling?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser:
»Beboerbetalingen vedrørende
finansieringen af anskaffelsessummen for nye almene boliger
består af to elementer, jf. § 129 i lov om almene
boliger m.v. Dels et beløb på årligt 2,8 pct. af
anskaffelsessummen, som inflationsreguleres over en lang
årrække. Dels et beløb, der svarer til det
løbende bidrag på realkreditlånet, som maksimalt
kan udgøre 0,27 pct. årligt af hovedstolen. Hidtil har
bidraget i praksis ligget på den maksimale værdi.
Lovforslaget ændrer hverken på
beboerbetalingsprocenten eller på den maksimale
bidragssats.
L 206 ændrer ikke på den hidtidige
praksis med at fastsætte maksimalsatser for gebyrer m.v.
på realkreditlån. Og for de væsentligste gebyrer
gælder, at der ikke foretages ændringer af
maksimalsatserne.
Lovforslaget omfatter et fremadrettet forbud
mod såkaldte bindingsklausuler, som har været benyttet
i forbindelse med aftaler om samlet finansiering med byggelån
og realkreditlån. Til klausulerne er knyttet rabatter men
også betingelser om, at boligorganisationerne ikke kan skifte
kreditinstitut. Generelt må disse bindingsklausuler anses for
at hindre konkurrencen og gennemsigtigheden i konkurrencen mellem
kreditinstitutterne om at tilbyde støttede lån til
almene boliger.
Det skal understreges, at det foreslåede
forbud ikke er til hinder for, at boligorganisationerne fortsat
udbyder finansieringen samlet, hvis det vurderes at være
formålstjenligt. Samtidig vil forbuddet mod bindingsklausuler
kunne fremme konkurrencen om de lavest mulige løbende bidrag
på lånene.
Med L 206 skabes rammer for finansieringen af
almene boliger, der gør det muligt for boligorganisationerne
at aftale, at den samlede gebyrbetaling m.v. i hvert fald ikke
bliver højere end under den hidtidige finansieringsmodel -
og den eventuelt kan blive lavere. Det afhænger naturligvis
af, om boligorganisationerne aktivt benytter sig af disse rammer.
Det er Trafik-, Bygge- og Boligsstyrelsens vurdering, at det vil de
gøre.«