Kan ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 redegøre for, hvorfor der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de 800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, jf. rapporten (”Fehmarn Belt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study”, Intraplan og BTU for Femern A/S, 2014) og rapporten (”Ekstern kvalitetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”, Cowi, november 2015).
Der henvises til, at det oprindeligt beregnede trafikspring på 800.000 biler pr. år var baseret på en registrering af, at 4 pct. af Storebæltsbroens personbiler var udenlandsk indregistrerede, jf. Sund & Bælts notat ”opgørelse af udenlandske passager 2009-2013”. De blev antaget at være på vej direkte mellem Østdanmark/Sverige og kontinentet. Derfor antoges det, at de alle til sin tid ville flytte til Femern-forbindelsen. Men over Storebælt kører der udenlandske biler, som i stort om-fang kører mellem rent danske destinationer bl.a. i forbindelse med turisme, erhverv, private besøg m.v. Ligeledes er svensk indregistrerede biler, der kører mellem Sverige og Vestdanmark, samt tysk indregistrerede biler, der kører mellem destinationer i Sydslesvig og Østdan-mark/Sverige, også irrelevante som fremtidige kunder på Femern-forbindelsen.
De 4 pct. blev tilmed fordoblet til 8 pct. ud fra en antagelse om, at der formentlig vil være lige så mange dansk indregistrerede biler, der ”kørte den modsatte vej”, jf. pkt. 2 i rapporten (”Fehmarn Belt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study of 2002 – Treatment of Great Belt in the Forecast (Passenger Traffic)”, Intraplan og BVU for Femern A/S, 2015). Hele 8 pct. af storebæltstrafikken blev på den måde ved en fejlfortolkning af en simpel nummerskrivningsanalyse overflyttet til Femern-forbindelsen, hvor dette trafikspring kom til at udgøre hele 60 pct. af det samlede trafikspring.
Dato: 13-06-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne:
faste forbindelser