Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del
Offentligt
1923989_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. juli 2018
2018-3362
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. juni 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 655:
Kan ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 redegøre for, hvorfor
der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi
og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de
800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, jf. rappor-
ten (”Fehmarn
Belt Forecast 2014
Update of the FTC-Study”, Intraplan og
BTU for Femern A/S,
2014) og rapporten (”Ekstern
kvalitetssikring af den op-
daterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”, Cowi, november 2015).
Der henvises til, at det oprindeligt beregnede trafikspring på 800.000 biler pr.
år var baseret på en registrering af, at 4 pct. af Storebæltsbroens personbiler
var udenlandsk indregistrerede, jf. Sund & Bælts notat
”opgørelse
af udenland-
ske passager 2009-2013”.
De blev antaget at være på vej direkte mellem Øst-
danmark/Sverige og kontinentet. Derfor antoges det, at de alle til sin tid ville
flytte til Femern-forbindelsen. Men over Storebælt kører der udenlandske biler,
som i stort om-fang kører mellem rent danske destinationer bl.a. i forbindelse
med turisme, erhverv, private besøg m.v. Ligeledes er svensk indregistrerede
biler, der kører mellem Sverige og Vestdanmark, samt tysk indregistrerede
biler, der kører mellem destinationer i Sydslesvig og Østdan-mark/Sverige,
også irrelevante som fremtidige kunder på Femern-forbindelsen.
De 4 pct. blev tilmed fordoblet til 8 pct. ud fra en antagelse om, at der forment-
lig vil være lige så mange dansk indregistrerede biler, der
”kørte
den modsatte
vej”,
jf. pkt. 2 i rapporten (”Fehmarn
Belt Forecast 2014
Update of the FTC-
Study of 2002
Treatment of Great Belt in the Forecast (Passenger Traffic)”,
Intraplan og BVU for Femern A/S, 2015). Hele 8 pct. af storebæltstrafikken
blev på den måde ved en fejlfortolkning af en simpel nummerskrivningsanalyse
overflyttet til Femern-forbindelsen, hvor dette trafikspring kom til at udgøre
hele 60 pct. af det samlede trafikspring.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 655: Spm. om ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 vil redegøre for, hvorfor der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de 800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, til transport-, bygnings- og boligministeren
1923989_0002.png
Svar:
Det har ikke været muligt at besvare spørgsmålet inden for svarfristen.
Jeg forventer at kunne besvare spørgsmålet inden udgangen af august 2018.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen