Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Transport-, bygnings- og boligministeren
13. juni 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 655
Kan ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 654 redegøre for, hvorfor
der i denne situation ikke for længst er udført følsomhedsanalyser af økonomi
og tilbagebetalingstid for et langt lavere trafikspring fra Storebælt end de
800.000 biler pr. år, der indgår i den grundliggende trafikprognose, jf. rappor-
ten (”Fehmarn Belt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study”, Intraplan og
BTU for Femern A/S, 2014) og rapporten (”Ekstern kvalitetssikring af den op-
daterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”, Cowi, november 2015).
Der henvises til, at det oprindeligt beregnede trafikspring på 800.000 biler pr.
år var baseret på en registrering af, at 4 pct. af Storebæltsbroens personbiler
var udenlandsk indregistrerede, jf. Sund & Bælts notat ”opgørelse af uden-
landske passager 2009-2013”. De blev antaget at være på vej direkte mellem
Østdanmark/Sverige og kontinentet. Derfor antoges det, at de alle til sin tid vil-
le flytte til Femern-forbindelsen. Men over Storebælt kører der udenlandske
biler, som i stort om-fang kører mellem rent danske destinationer bl.a. i forbin-
delse med turisme, erhverv, private besøg m.v. Ligeledes er svensk indregi-
strerede biler, der kører mellem Sverige og Vestdanmark, samt tysk indregi-
strerede biler, der kører mellem destinationer i Sydslesvig og Østdan-mark/
Sverige, også irrelevante som fremtidige kunder på Femern-forbindelsen.
De 4 pct. blev tilmed fordoblet til 8 pct. ud fra en antagelse om, at der forment-
lig vil være lige så mange dansk indregistrerede biler, der ”kørte den modsatte
vej”, jf. pkt. 2 i rapporten (”Fehmarn Belt Forecast 2014 – Update of the FTC-
Study of 2002 – Treatment of Great Belt in the Forecast (Passenger Traffic)”,
Intraplan og BVU for Femern A/S, 2015). Hele 8 pct. af storebæltstrafikken
blev på den måde ved en fejlfortolkning af en simpel nummerskrivningsanaly-
se overflyttet til Femern-forbindelsen, hvor dette trafikspring kom til at udgøre
hele 60 pct. af det samlede trafikspring.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1