Det fremgår af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 10. juli 2018 vedrørende Nyborg Marina, at: ”Det af klager anførte vedrørende projektets mulige påvirkning af miljø og natur er ikke omfattet af Miljø- og Fødevareklagenævnets adgang til at foretage en retlig prøvelse”. Også Miljø- og Fødevareklagenævnets tidligere afgørelse af 30. juni 2017, sag NMK-450-00053 tager alene udgangspunkt i, at den daværende tilladelse led af ”en retlig mangel”.
a. Vil ministeren redegøre for, hvordan kvaliteten af konsekvensvurderinger kan sikres, herunder prøves?
b. Vil ministeren oplyse, om der i forbindelse med den konkrete tilladelse til at etablere en marina i Nyborgs gamle færgehavn er stillet nogen form for vilkår for sejlads med motordrevne lystfartøjer i forbindelse ibrugtagning af marinaen (driftsfasen), og i givet fald hvilke?
c. Vil ministeren foranledige, at der fra en institution med den relevante faglige ekspertise indhentes en ny og aktuel udtalelse og status, der redegør for:
• Natura 2000-områdets (N116 centrale Storebælt) nuværende betydning for marsvin?
• om der med udgangspunkt i generelle videnskabelige undersøgelser om marsvin/hvaler og støj er videnskabeligt belæg for at tage bekymring for, om marsvin i området potentielt kan være påvirkelige af støjbelastning fra motordrevne lystfartøjer, alvorligt?
• om der med udgangspunkt i en rent faglig ekspertvurdering kan siges med den nu givne tilladelse og evt. vilkår at være garanti for, at marsvin i Natura 2000-området ikke vil kunne blive væsentligt påvirkede af støj fra de flere motordrevne lystfartøjer, marinaen vil føre med sig, herunder set i forhold til Natura 2000-områdets bevaringsmålsætning?
Dato: 28-08-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne:
dyr og dyrevelfærd, vand- og havmiljø