Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Justitsministeren
(Søren Pind):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ting?lysning, lov om afgift af ting?lysning og regi?strering af
ejer-? og pante?ret?tighe?der m.v., lov om real?kredit?lån og
real?kredit??obli?ga??tioner m.v. og forskellige andre love
(Ændring af reglerne for tinglysning og
realkreditbelåning vedrørende visse tele-,
energiforsynings- og vand?forsyningsvirksomheder)
(Lovforslag nr. L 16).
Samtlige det daværende Folketings
partier indgik i februar 2015 en aftale om en vækstplan for
digitalisering i Danmark. Aftaleparterne var enige om at
iværksætte initiativer på fire områder,
herunder i forhold til at sikre god mobil- og
bredbåndsdækning i hele landet.
Formålet med lovforslaget er at
sikre, at digital infrastruktur kan gøres til genstand for
realkreditbelåning, hvilket bidrager til at opnå god
mobil- og bredbåndsdækning og øger
digitaliseringen i hele landet.
Det er en forudsætning for at yde et
realkreditlån, at der stilles sikkerhed i fast ejendom, eller
at der er en fordring på en offentlig myndighed. Et tinglyst
pantebrev i en fast ejendom, der er indrettet med særlig
erhvervsvirksomhed for øje, omfatter i et vist omfang
også det til virksomheden h?ørende driftsinventar og
driftsmateriel, selvom dette isoleret set har karakter af
løsøre, jf. tinglysningslovens § 37.
Ti?nglysningslovens regler er således af betydning for, i
hvilket omfang driftsinventar og driftsmateriel, som hører
til en virksomhed, kan indgå i værdiansættelsen
af faste ejendomme i forbindelse med realkreditlånet.
Med lovforslaget foreslås klare
regler for, hvad der er omfattet af et tinglyst pantebrev i en
televirksomhed, således at en televirksomheds driftsmateriel
i form af rør, kabler, antenner og lignende, der forbinder
flere af virksomhedens ejendomme, kan omfattes af panteretten i den
faste ejendom. Sådant driftsmateriel er både en
forudsætning for virksomhedens samlede drift og
repræsenterer en væsentlig økonomisk
værdi.
Tilsvarende er formålet med forslaget
at sikre klare regler for, hvad der er omfattet af et tinglyst
pantebrev i en energi- og vandforsyningsvirksomhed for at fjerne en
eventuel usikkerhed om, hvad en panteret omfatter, og for at
understøtte den fortsatte udbygning og vedligeholdelse af
energi- og vandforsyningsnettene.
Det foreslås således, at
tinglysningsloven skal give mulighed for, at en
sampantsætning af flere forbundne faste ejendomme ejet af en
tele-, energiforsynings- eller vandforsyningsvirksomhed omfatter
driftsinventar og driftsmateriel, som forbinder disse faste
ejendomme, selvom dette materiel ikke har en entydig
driftsmæssig tilknytning til en konkret fast ejendom. Det
foreslås endvidere, at der indsættes en ny
ejendomskategori vedrørende faste ejendomme, der er
indrettet med henblik på at dirigere datatrafik i
elektroniske kommunikationsnet (televirksomheder), i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., således
at disse ejendomme på linje med andre erhvervsejendomme
får en lånegrænse på 60 pct. for lån
finansieret med realkreditobligationer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.