L 16 Forslag til lov om ændring af lov om tinglysning, lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v., lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og forskellige andre love.

(Ændring af reglerne for tinglysning og realkreditbelåning vedrørende visse tele-, energiforsynings- og vandforsyningsvirksomheder).

Af: Justitsminister Søren Pind (V)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 28-10-2016
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Aftale om vækstplan for digitalisering i Danmark
Aftale indgået den 26. februar 2015 mellem regeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti med henblik på at styrke digitalisering og vækst i Danmark
[Regeringen], 2015

Kreaturhandler erstatningsansvarlig over for panthaver for dennes tab ved pantsætters salg af besætning i strid med tinglysningslovens §37.
Vestre Landsrets dom af 30. august 1996, U.1996.1409

Krav vedrørende fortrinsberettigede fælles forbrugsafgifter kunne gøres gældende med det fulde beløb ved tvangsauktion over en enkelt ejerlejlighed
Østre Landsrets dom af 1. november 1995, U.1996.339.

Ejerpantebrev lyst på 3 ejendomme indebar ikke, at den sikkerhedsmæssige ramme var udvidet udover pantebrevets pålydende.
Højesterets dom af 22. oktober 1987, U.1987.913

Transporthaver for krav i henhold til afhændede svin erstatningansvarlig overfor panthaver, jfr. TL § 37.
Højesterets dom af 13. marts 1986, U.1986.332

Pantsætning af afgrøde fra forpagtet jord, tinglysningslovens § 47b
Vestre Landsrets dom af 11. april 1984, U.1984.829/1

Møbelbusser anset for tilbehør til pantsat ejendom, hvorfra administration af møbelvirksomhed og del af produktionen foregik.
Vestre Landsrets dom af 7. februar 1984, U.1984.609

Svinebesætning opstaldet i lejede lokaler på naboejendom anset for omfattet af TL § 37
Vestre Landsrets dom af 15 oktober 1982,U.1983.181

Pant i fast ejendom tilhørende entreprenør, men udlejet til datterselskab, ikke omfattet af TL § 37
Højesterets dom af 17. januar 1980, U.1980.178

Materiel og biler i entreprenør- og vognmandsforretning ikke omfattet af pant i administrationsbygning og hal
Sø- og Handelsrettens dom af 4. marts 1977, U.1978.287S

Tvangsauktioner over ejendomme ophævet, da fogedretten med urette havde fordelt nogle fælleshæftelser på ejendommene
Østre Landsrets dom af 18. november, U.1977.210/2

Salg af maskine, omfattet af pantsat driftsinventar, i forbindelse med driftsomlægning, var ej en udskillelse ifølge regelmæssig drift. Panthaver havde ej udvist passivitet. Østre Landsrets dom af 26. september 1972, U.1972.1058

Bortsalg af 22 ud af 24 køer ikke forringelse i forb. m. overgang til kvægløst brug
Østre Landsrets dom af 16. marts 1953, U.1953.626
Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 959 af 21. august 2015 om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.

Lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.

Bekendtgørelse nr. 286 af 27. marts 2014, værdiansættelsesbekendtgørelsen

Bekendtgørelse nr. 834 af 3. september 2009 om tinglysning af fast ejendom

Bekendtgørelse nr. 148 af 29. februar 2008, ejendomskategoribekendtgørelsen

Europa-parlamentets og rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af forordning (EU) nr. 648/2012 EØS-relevant tekst

Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/49/EF af 14. juni 2006 om kravene til investeringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrundlag (omarbejdning)
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.