Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 5. april 2017
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren
har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar
2017 og var til 1. behandling den 2. februar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 21. september
2016 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 636
(folketingsåret 2015-16). Den 25. januar 2017 sendte
miljø- og fødevareministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Den landsdækkende Gruppe ramt af
rigide regler/love i nuværende Naturbeskyttelseslov,
Friluftsrådet,
Kerteminde Kommune,
Løgismosestrand Camping,
Peter Pagh, professor, dr.jur.,
Albertslund, og
Sammenslutningen af Danske
Småøer.
Miljø- og fødevareministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Den landsdækkende Gruppe ramt af
rigide regler/love i nuværende Naturbeskyttelseslov,
Friluftsrådet og
Kerteminde Kommune.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-5 og 7-9 stillede
ændringsforslag, men vil stemme imod det under nr. 6 stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal (ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget vil
stemme imod lovforslaget. Med lovforslaget får vi flere meget
uhensigtsmæssige lempelser af beskyttelsen af vores kystnatur
og tager dermed et skridt i den forkerte retning i forhold til at
bevare de danske kyster og de naturtyper, som findes langs
kysterne, der i international sammenhæng er noget af den mest
værdifulde natur i Danmark. Danmarks kystnatur er under
hårdt pres, og ændringerne, der lægges op til med
lovforslaget, forstærker dette pres frem for at sætte
en kurs, der vil give vores efterkommere mere og rigere natur.
Mindretallet mener, at det er den forkerte
vej at gå, når man med lovforslaget åbner op for
mere byggeri længere fra boligen eller virksomheden end i
dag, når man åbner op for reel lokalplanlægning
på strandene og åbner op for ophævelse af
beskyttelsen på udvalgte strækninger. Mindretallet
mener generelt, at man bør være meget tilbageholdende
med byggeri ved stranden, og at fællesskabets interesser i at
bevare vores naturværdier må veje tungest. Desuden
finder mindretallet, at det er en klar svækkelse af den
demokratiske proces, at man med lovforslaget vil åbne op for,
at kommuner kan søge staten én gang om at få
strandbeskyttelsen ophævet på arealer mellem by og
havn, og at denne ophævelse af beskyttelsen kan foregå,
uden at man behøver at orientere offentligheden. Kysterne er
hjerteblod for danskerne, og derfor mener mindretallet også,
at der må være åbenhed og mulighed for at blive
inddraget i processen
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Til
lovforslagets titel indsættes følgende fodnote:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L
206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af visse direktiver
vedrørende miljø på grund af Republikken
Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF
af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende
2009, nr. L 20, side 7, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af visse
direktiver vedrørende miljø på grund af
Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L
158, side 193.«
[Redaktionel ændring]
Til § 1
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
16, stk. 2, nr. 3, ændres »stk. 3 og 4«
til: »stk. 4 og 5«.«
[konsekvensændring]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»02. I §
16, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.
03. I
§ 50, stk. 3, ændres
»§ 65, stk. 6« til: »§ 65, stk.
3«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
65, stk. 7, der bliver stk. 4, ændres »efter
stk. 6,« til: »efter stk. 3,«, og »til stk.
6,« til: »til stk. 3,«.«
[Konsekvensændring]
5) I
den under nr. 8 foreslåede § 65 b ændres i stk. 3, nr. 7, »stole, og« til:
»stole,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, ALT og KF):
6) I
den under nr. 8 foreslåede § 65 b indsættes i stk. 3 som nr. 9-11:
»9)
udvendig isolering af en helårsbolig med op til 25 cm
isolering, isolering af et tilhørende skur med op til 10 cm
isolering og en mindre øgning af taghøjden i
forbindelse med isolering,
10) etablering
af mindre kviste og tagvinduer på en helårsbolig
så vidt muligt på den side af boligen, der vender
væk fra vandet, og
11) en mindre
udvendig kældertrappe og mindre lysskakter i forbindelse med
kælderen under en helårsbolig.«
[Flere muligheder for at dispensere
til mindre udvidelser af en helårsbolig]
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
67, stk. 2, ændres »65, stk. 2 og 3« til:
»§ 65, stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»06. I §
71, stk. 4, nr. 4, ændres »jf. § 65«
til: »jf. §§ 65, 65 a og 65 b«.
07. I
§ 71, stk. 4, nr. 5, ændres
»§ 8, stk. 7« til: »§ 8, stk.
5«.
08. I
§ 71, stk. 5, ændres
»§ 8, stk. 6 og 7« til: »§ 8, stk. 4 og
5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
9) I
stk. 3 indsættes efter
»ansøgning om«: »etablering af«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 1, nr. 1, der
nyaffatter den gældende EU-note til lovens titel om, at loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører en række
direktiver, var ikke medtaget i lovforslaget. Med
ændringsforslaget indsættes en tilsvarende note til
lovforslagets titel.
Til nr. 2
Konsekvensændring af henvisningen i
den gældende § 16, stk. 2, nr. 3, til bestemmelser, der
ændres med lovforslaget.
Til nr. 3
De foreslåede nr. 02 og 03 indeholder
konsekvensændringer af henvisninger i henholdsvis den
gældende lovs § 16, stk. 4, som bliver stk. 5, og §
50, stk. 3, til bestemmelser, der ændres med
lovforslaget.
Til nr. 4
Konsekvensændring af henvisningen i
den gældende § 65, stk. 7, der bliver stk. 4, til
bestemmelser, der ændres med lovforslaget.
Til nr. 5
Konsekvensændring af § 65 b,
stk. 3, nr. 7, af ændringsforslagets nr. 7, hvor der
foreslås indsat nye, efterfølgende numre.
Til nr. 6
Efter de gældende regler kan der
dispenseres fra forbuddet mod tilstandsændringer i § 15,
stk. 1, i særlige tilfælde. I forhold til udvidelse af
helårsboliger dispenseres der efter gældende praksis
til udvidelse op til 250 m2 af
helårsboliger, der ligger i den del af beskyttelseszonen, der
ligger mellem 300-meterlinjen og den tidligere 100-meterlinje. Der
dispenseres normalt ikke til udvidelser nærmere kysten,
bortset fra visse mindre udvidelser som f.eks. mindre skure og
lignende i tilknytning til beboelsen, jf. lovbemærkningerne
til den under lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede
§ 15 a, og til mindre udvidelser af sommerhuse op til 40
m2 til modernisering af bad og
toilet og i nogle tilfælde til udvendig isolering. Etablering
af lysskakter/lyskasser, en udvendig kældertrappe eller
terrænændringer kræver dispensation, og der
meddeles normalt afslag.
Med lovforslaget gives en række nye
muligheder for dispensation til konkrete anlæg og
installationer m.v. i haver og til turismevirksomheder og til
forskellige andre anlæg. De med ændringsforslaget
foreslåede bestemmelser giver forskellige muligheder for at
dispensere til mindre udvidelser af helårsboliger, som der
kun i særlige tilfælde ville være mulighed for
efter de gældende regler.
Det fremsatte lovforslag er en
opfølgning på den aftale om et Danmark i bedre
balance, som den daværende Venstreregering,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgik i juni 2016. Det fremgår af aftalen, at der
nedsættes en arbejdsgruppe, der med henblik på at
vurdere mulighederne for, om der kan gives dispensation til
udvidelse af en bolig inden for strandbeskyttelseslinjen, skal se
på mulighederne herfor i lyset af den gældende
byggelovgivning.
Arbejdsgruppen har peget på en
række forslag, som parterne bag den politiske aftale har
tilsluttet sig. De foreslåede bestemmelser, der giver flere
muligheder for at få dispensation til mindre udvidelser af
helårsboliger, er udtryk herfor.
De foreslåede muligheder for
udvidelse af en helårsbolig vedrører alle mindre
udvidelser, f.eks. udvendig isolering eller isætning af
mindre kviste og tagvinduer.
Udvendig isolering med op til 25 cm
medfører, at bygningens udvendige mål øges, men
giver ejere af små helårsboliger, hvor indvendig
isolering begrænser boligarealet, flere muligheder for at
isolere helårsboligen til moderne standard. Det samme
gælder en mindre øgning af taghøjden i
forbindelse med isolering. Da forøgelse af taghøjde
kan have betydning for landskabet, f.eks. ved fritliggende boliger,
eller have betydning for naboer ikke mindst i anden række fra
kysten, kan der meddeles dispensation til øget
taghøjde i det omfang, det nødvendiggøres af
tidssvarende isolering, medmindre væsentlige forhold til
landskabet taler væsentligt imod.
Med de foreslåede muligheder for at
dispensere til mindre bygningsændringer som kviste og
lysskakter til en kælder under en helårsbolig kan
boligarealet øges, uden at det bebyggede areal på
grunden øges. I forhold til påsætning af mindre
kviste skal det så vidt muligt ske på den side af
huset, der vender væk fra vandet, men der kan dispenseres,
hvis det ikke vil have væsentlige landskabelige
konsekvenser.
De foreslåede ovennævnte
ændringer forudsætter, at der fortsat skal meddeles
dispensation fra Kystdirektoratet, hvis man ønsker at
gennemføre en udvidelse af sin bolig. Ved afgørelse
om, hvorvidt der kan meddeles dispensation, vil der blive foretaget
en samlet og konkret vurdering af det ansøgte, hvori der
afvejes en række hensyn, bl.a. en vurdering af, hvilken
betydning et byggeri vil have i forhold til naturen og de
rekreative interesser, der er knyttet til kysten, herunder den
forventede påvirkning af landskabet som følge af
byggeriets placering, størrelse og eventuelt materiale- og
farvevalg. Der vil ved meddelelse af en dispensation kunne
fastsættes vilkår, f.eks. i forhold til placering,
materiale og farvevalg.
Til nr. 7
Konsekvensændring som følge af
henvisningerne i den gældende § 67, stk.2, til
bestemmelser, der ændres med lovforslaget.
Til nr. 8
De foreslåede nr. 06, 07 og 08 er
konsekvensændringer i henholdsvis den gældende §
71, stk. 4, nr. 1, 4 og 5, og § 71, stk. 5, til bestemmelser,
der ændres med lovforslaget.
Til nr. 9
Der er alene tale om en sproglig
præcisering i den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 3, der vedrører bortfald af visse verserende sager om
dispensation som følge af lovforslaget, og der er ikke
tilsigtet nogen materiel ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV)
Martin Lidegaard (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 122
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringsvar
fra miljø- og fødevareministeren | 2 | Henvendelse af 31/1-17 fra
Friluftsrådet | 3 | Henvendelse af 1/2-17 fra Kerteminde
Kommune | 4 | Henvendelse af 31/1-17 fra Den
landsdækkende Gruppe ramt af rigide regler/love i
nuværende Naturbeskyttelseslov | 5 | Henvendelse af 5/2-17 fra
Løgismosestrand Camping | 6 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 8 | Henvendelse af 31/1-17 fra professor,
dr.jur. Peter Pagh | 9 | Henvendelse af 14/2-17 fra
Sammenslutningen af Danske Småøer | 10 | Henvendelse af 12/3-17 fra
Løgismosestrand Camping | 11 | Ændringsforslag fra miljø- og
fødevareministeren | 12 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 122
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
31/1-17 fra Den landsdækkende Gruppe ramt af rigide
regler/love i nuværende Naturbeskyttelseslov, jf. L 122 -
bilag 4, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af 5/2-17
fra Løgismosestrand Camping, jf. L 122 - bilag 5, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om rækkeviden af den
bemyndigelse, der foreslås givet til aftaleparterne om
eksisterende turismevirksomheders muligheder for at opnå
dispensation til at opføre anlæg på deres
ejendom, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om oversigt/kortmateriale, der
illustrerer det potentielle omfang af ophævelse af
standbeskyttelsen på en havn og på arealer mellem byen
og havnen, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor strandbeskyttelseslinjen vil
kunne ophæves, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kort, der illustrerer den
nuværende strandbeskyttelseslinje i Danmark, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om arealgrænse ved byggeri i
strandbeskyttelseslinjen, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om bekræftelse af, at
dispensation for anlæg inden for strandbeskyttelseslinjen
ikke kan overdrages m.m., til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelse af
31/1-17 fra professor, dr.jur. Peter Pagh, jf. L 122 - bilag 8, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
14/2-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer, jf. L
122 - bilag 9, til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
31/1-17 fra Friluftsrådet, jf. L 122 - bilag 2, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelse af 1/2-17
fra Kerteminde Kommune, jf. L 122 - bilag 3, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/3-17 fra Løgismosestrand Camping, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå |
|