Børne- og Undervisningsudvalget (BUU) Alm. del

Samling: 2015-16

Spørgsmål 280

Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren politisk forholder sig til følgende konkrete anbefalinger i rapporten ”Børn med høretab og døve børn” (Institut for Menneskerettigheder, 2015)?: 1) Børn, der får konstateret høretab, får ud over henvisning til en audiologisk klinik et tilbud om en mere helhedsorienteret rådgivning om mulighederne for livet med høretab. 2) Nærtstående til børn med høretab skal have mulighed for at få støtte til at lære tegnsprog. 3) Der laves en handlingsplan for, hvordan folkeskolen bliver tilgængelig for elever med høretab, især for børn som ønsker tegnsprog. 4) Bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i tegnsprog ændres, så det er forældrene, der afgør, om deres barn skal have undervisning i tegnsprog. 5) Undervisningsministeriet laver en handlingsplan for, hvordan det til enhver tid sikres, at der findes lærere i folkeskolen, der taler et kvalificeret tegnsprog. 6) I tråd med retten til inkluderende undervisning præciseres det, at undervisning i tegnsprog kan tilbydes både på specialskoler og på almindelige folkeskoler, eventuelt for flere elever på samme skole, så eleverne sikres et tegnsprogsmiljø?
Dato: 15-06-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne: specialundervisning
Dokumentdato: 27-06-2016
Modtaget: 27-06-2016
Omdelt: 28-06-2016

BUU alm. del - svar på spm. 280 om, hvordan ministeren politisk forholder sig til konkrete anbefalinger i rapporten ”Børn med høretab og døve børn” (Institut for Menneskerettigheder, 2015), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling

Svar på BUU spm 280_1 (pdf-version)
Html-version
Svar på BUU spm. 219_13.05.16 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 15-06-2016
Modtaget: 15-06-2016
Omdelt: 15-06-2016

Spm. om, hvordan ministeren politisk forholder sig til konkrete anbefalinger i rapporten ”Børn med høretab og døve børn” (Institut for Menneskerettigheder, 2015), til ministeren for børn, undervisning og ligestilling

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version