Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1650269_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 219
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 219 (Alm. del):
I brev af 15. april 2016 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 219:
”Vil ministrene redegøre for, hvilke planer regeringen har for at imple-
mentere anbefalingerne fra Institut for Menneskerettigheder, som frem-
går af rapporten ”Børn med høretab og døvebørn” (2015)?”
Svar:
Spørgsmålet er stillet til både social- og indenrigsministeren, sundheds-
og ældreministeren og undertegnede minister for børn, undervisning og
ligestilling. Vi har aftalt, at jeg besvarer spørgsmålet på vegne af alle tre
ministre.
Rapporten fra Institut for Menneskerettigheder om ”Børn med høretab
og døve børn” indeholder en række anbefalinger, der retter sig mod både
sundhedsområdet, det sociale område og undervisningsområdet.
Rapporten er udarbejdet i en periode, hvor der samtidig er iværksat en
række større initiativer og indsatser, der skal understøtte en styrkelse af
indsatsen for børn med høretab.
På sundhedsområdet anbefaler rapporten, at Sundhedsstyrelsen tager
initiativ til at udarbejde nationale kliniske retningslinjer for udredning,
behandling og rehabilitering af børn med høretab. Som det også fremgår
af rapporten, har Sundhedsstyrelsen i 2012 udgivet kliniske retningslinjer
for udredning, operation, efterbehandling og monitorering i forhold til
cochlear implantation hos børn. Udredning, behandling og rehabilitering
af børn med høretab generelt indgår ikke blandt de nationale kliniske
retningslinjer, som i øjeblikket er under udarbejdelse. Sundhedsstyrelsen
13-05-16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om, hvordan ministeren politisk forholder sig til konkrete anbefalinger i rapporten Børn med høretab og døve børn (Institut for Menneskerettigheder, 2015), til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
har dog i juni 2015 udgivet en faglig vejledning,
Udredning og henvisning af
patienter med hørenedsættelse,
hvoraf det bl.a. fremgår, at børn og unge under
18 år med høretab skal henvises til udredning på audiologisk sygehusaf-
deling.
På det specialiserede social- og specialundervisningsområde er der etable-
ret den nationale koordinationsstruktur under Socialstyrelsen. Koordina-
tionsstrukturen skal understøtte, at der eksisterer det nødvendige udbud
af indsatser og tilbud på det mest specialiserede social- og specialunder-
visningsområde. Socialstyrelsens opgave i forhold til specialundervis-
ningsområdet sker i tæt samarbejde med Ministeriet for Børn, Undervis-
ning og Ligestilling.
Med den nationale koordinationsstruktur har Socialstyrelsen blandt andet
fået kompetence til at udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor
der er behov for øget koordination på tværs af kommunerne.
Samtidig har Socialstyrelsen fået en platform for formidling af aktuelt
bedste viden om tilrettelæggelse af forløb for små og komplekse mål-
grupper gennem faglige forløbsbeskrivelser.
Socialstyrelsen udsendte i april 2015 den første forløbsbeskrivelse ”Re-
habilitering og Undervisning af børn og unge med tidligt konstateret
høretab 0-18 år”.
Den nationale koordinationsstruktur er en udmøntning af den politiske
aftale om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov, der blev
indgået med tilslutning fra samtlige partier i Folketinget i november
2013.
Undervisningen for elever med høretab kan som hovedregel planlægges
og tilrettelægges, så elever med høretab kan deltage i alle aspekter og
niveauer i den almene undervisning og opnå resultater svarende til elever
med normal hørelse. Det er dog nødvendigt med bistand fra tale-
hørepædagogiske kompetencer og som oftest etablering af en særlig støt-
te.
Herudover har jeg gennemført et eftersyn af inklusionsindsatsen. Efter-
synet skal være med til at sikre, at arbejdet med inklusion kommer til at
fungere bedre. At kende omfanget og karakteren af problemet er en for-
udsætning for, at vi kan forbedre indsatsen med at inkludere elever med
særlige behov i de almindelige folkeskoleklasser. Resultaterne fra eftersy-
net blev offentliggjort den 11. maj 2016, og ekspertgruppens anbefalin-
ger skal fremadrettet drøftes med både KL og folkeskoleforligskredsen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om, hvordan ministeren politisk forholder sig til konkrete anbefalinger i rapporten Børn med høretab og døve børn (Institut for Menneskerettigheder, 2015), til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
På baggrund af ovenstående initiativer vurderer regeringen ikke, at der
for tiden er behov for at iværksætte yderligere nye indsatser på området.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby