Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling
15. juni 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BUU alm. del
Spørgsmål 280
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren politisk forholder sig til følgen-
de konkrete anbefalinger i rapporten ”Børn med høretab og døve børn” (Insti-
tut for Menneskerettigheder, 2015)?: 1) Børn, der får konstateret høretab, får
ud over henvisning til en audiologisk klinik et tilbud om en mere helhedsorien-
teret rådgivning om mulighederne for livet med høretab. 2) Nærtstående til
børn med høretab skal have mulighed for at få støtte til at lære tegnsprog. 3)
Der laves en handlingsplan for, hvordan folkeskolen bliver tilgængelig for ele-
ver med høretab, især for børn som ønsker tegnsprog. 4) Bekendtgørelse om
folkeskolens undervisning i tegnsprog ændres, så det er forældrene, der af-
gør, om deres barn skal have undervisning i tegnsprog. 5) Undervisningsmini-
steriet laver en handlingsplan for, hvordan det til enhver tid sikres, at der fin-
des lærere i folkeskolen, der taler et kvalificeret tegnsprog. 6) I tråd med ret-
ten til inkluderende undervisning præciseres det, at undervisning i tegnsprog
kan tilbydes både på specialskoler og på almindelige folkeskoler, eventuelt for
flere elever på samme skole, så eleverne sikres et tegnsprogsmiljø?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Annette Lind (S).
På udvalgets vegne
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand
1/1