Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget (EFK) Alm. del

Samling: 2014-15 (2. samling)

Spørgsmål 54

Kan ministeren – med henvisning til regerings udmelding om at sænke reduktionsmålsætningen af drivhusgasser fra 40 pct. til 37 pct. i 2020 i forhold til 1990 – garantere, at det ikke bliver dyrere for Danmark at reducere vores drivhusgasudledninger i 2030 og 2050 i henholdsvis transportsektoren og landbruget, som skal bidrage med drivhusgasreduktioner, jf. Danmarks forpligtelser under EU’s 2030-klima- og energipakke og EU’s 2050-mål om en reduktion af drivhusgasser på 80-95 pct. i 2050 i forhold til 1990? Der tænkes her på, at EU’s 2030-klimapakke pålægger hele EU at reducere udledningen af drivhusgasser i ikkekvotesektoren, herunder landbrug og transport, med 30 pct. i 2030 i forhold til 2005. De rige lande forventes at skulle reducere med mere end de fattige, herunder forventes Danmark at skulle reducere med op mod 40 pct. Udskyder vi reduktionstiltag i ikkekvotesektoren, bliver reduktionsforpligtelsen per år frem mod 2030 forøget, hvilket må forventes at øge omkostningerne.
Dato: 02-09-2015
Status: Endeligt besvaret
Emne: klimapolitik og klimaforandringer

Endeligt svar

Dokumentdato: 25-09-2015
Modtaget: 25-09-2015
Omdelt: 25-09-2015

EFK alm. del - svar på spm. 54 om, hvorvidt det bliver dyrere for Danmark at reducere vores drivhusgasudledninger i 2030 og 2050 i hhv. transportsektoren og landbruget, fra energi-, forsynings- og klimaministeren

EFK alm. del - Svar på spm. 54 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 02-09-2015
Modtaget: 02-09-2015
Omdelt: 02-09-2015

Spm. om, hvorvidt det bliver dyrere for Danmark at reducere vores drivhusgasudledninger i 2030 og 2050 i hhv. transportsektoren og landbruget, til energi-, forsynings- og klimaministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version