Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
1548988_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 2. september 2015 stillet
mig følgende spørgsmål 54 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Poll (ALT).
Ministeren
25. september 2015
J nr. 2015-2256
Spørgsmål 54
”Kan ministeren – med henvisning til regeringens udmelding om at sænke
reduktionsmålsætningen af drivhusgasser fra 40 pct. til 37 pct. i 2020 i forhold til
1990 – garantere, at det ikke bliver dyrere for Danmark at reducere vores
drivhusgasudledninger i 2030 og 2050 i henholdsvis transportsektoren og landbruget,
som skal bidrage med drivhusgasreduktioner, jf. Danmarks forpligtelser under EU’s
2030-klima- og energipakke og EU’s 2050-mål om en reduktion af drivhusgasser på
80-95 pct. i 2050 i forhold til 1990? Der tænkes her på, at EU’s 2030-klimapakke
pålægger hele EU at reducere udledningen af drivhusgasser i ikkekvotesektoren,
herunder landbrug og transport, med 30 pct. i 2030 i forhold til 2005. De rige lande
forventes at skulle reducere med mere end de fattige, herunder forventes Danmark at
skulle reducere med op mod 40 pct. Udskyder vi reduktionstiltag i ikkekvotesektoren,
bliver reduktionsforpligtelsen per år frem mod 2030 forøget, hvilket må forventes at
øge omkostningerne.”
Svar
Regeringen har ikke har sat et reduktionsmål på 37 pct., men blot meddelt, at den
ikke ønsker at forpligte sig til en målsætning om 40 pct. reduktion af drivhusgasser
2020 i forhold til 1990.
Den seneste klima- og energifremskrivning fra 2014 viste, at Danmark med de
politiske initiativer, der allerede er taget, er godt på vej til at opfylde vores EU-
reduktionsforpligtelse for de ikke kvoteomfattede sektorer for perioden 2013-2020.
Rammerne for Danmarks målopfyldelse ifht. EU’s 2030-pakke, for så vidt angår de
ikke-kvoteomfattede sektorer, er endnu ikke fastlagt. Eksempelvis er Danmarks mål
for reduktion endnu ikke fastlagt. Herudover er det endnu ikke fastlagt om, og i givet
fald hvorledes, optag i jord og skove – også kaldet LULUCF (”Land Use, Land Use
Change and Forestry”) – kan medregnes.
1
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvorvidt det bliver dyrere for Danmark at reducere vores drivhusgasudledninger i 2030 og 2050 i hhv. transportsektoren og landbruget, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1548988_0002.png
Disse forhold vil have stor betydning for, hvilken reduktionsstrategi, det vil være mest
omkostningseffektivt at anlægge.
I forhold til EU’s politiske mål på klimaområdet for 2050 er det ikke muligt at vurdere,
om omkostningerne forbundet ved Danmarks medvirken hertil isoleret set vil blive
påvirket af, hvorvidt Danmark i 2020 reducerer de forventede 37 pct. frem for 40 pct.
Der er for store usikkerheder forbundet med omkostningsestimater og vurdering af
fremtidige rammebetingelser så mange år frem i tiden.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
2