Skriftlig fremsættelse (28. januar
2015)
Ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
(Manu Sareen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
adoptionsloven, lov om social service, forældreansvarsloven
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. (Lempelse af betingelserne for adoption uden samtykke
m.v.)
(Lovforslag nr. L 121).
Det overordnede formål med
lovforslaget er at styrke intentionerne om at skabe stabilitet og
kontinuitet i anbragte børns opvækst gennem adoption
uden samtykke. Senest er reglerne om adoption uden samtykke lempet
i 2009. Siden ændringen er der imidlertid kun
gennemført ganske få adoptioner uden samtykke. Det er
derfor vurderingen, at adoption uden samtykke som indsats i forhold
til udsatte børn ikke anvendes i den grad, der reelt er
grundlag og behov for og dermed heller ikke i overensstemmelse med
intentionerne bag lovændringen i 2009.
Efter den gældende adoptionslov kan
et anbragt barn bortadopteres uden forældrenes samtykke, hvis
det er godtgjort, at forældrene varigt er uden evne til at
drage omsorg for barnet. Der sondres mellem børn under 1
år og børn, der har været anbragt i mere end 3
år. For de små børn gælder, at det er en
betingelse for bortadoption, at forældrene ikke vil
være i stand til at spille en positiv rolle for barnet i
forbindelse med samvær.
Lovforslaget indebærer konkret, at
betingelserne for at gennemføre en adoption uden samtykke
fra forældrene lempes, sådan at det skal være
»sandsynliggjort« - og ikke som efter gældende
ret »godtgjort« - at forældrene varigt vil
være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet.
Lovforslaget indebærer desuden, at
reglerne for at adoptere børn under 1 år lempes,
så sondringen i den gældende lovtekst mellem
børn under 1 år, og børn der har været
anbragt uden for hjemmet i mere end 3 år, fjernes.
I forlængelse heraf ændres
reglerne for fastsættelse af samvær med den oprindelige
slægt efter adoptionen, så det også bliver muligt
i helt særlige tilfælde at få fastsat
samvær eller anden kontakt mellem et barn og dets oprindelige
slægt, herunder forældrene, hvis det er bedst for
barnet, selvom forældrene ikke har haft dette forud for
adoptionen. Det betyder, at de små børn også
bliver omfattet af bestemmelsen.
Efter forslaget vil også muligheden
for at gennemføre en adoption uden samtykke til
plejeforældre blive lempet, så en adoption kan
gennemføres, når barnet har fået en sådan
tilknytning til plejefamilien, at det vil være skadeligt for
barnet at bryde denne.
Herudover indeholder forslaget nogle
processuelle ændringer, der skal smidiggøre
sagsbehandlingen, uden at der slækkes på de
gældende retssikkerhedsgarantier.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.