Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 12. december 2013
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober
2013 og var til 1. behandling den 8. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 30. september 2013 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 426 (folketingsåret
2012-13). Den 1. november 2013 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Dommerforeningen.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Dommerforeningen mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål og
justitsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget anerkender
de stigende problemer med sikkerheden i retssale særlig ved
rocker- og bandesager. Der bruges uforholdsmæssig mange
politimæssige ressourcer på transport af tiltalte fra
fængsler til retssale og ikke mindst beskyttelse under
selve sagen. Det er vigtigt for V, at politiet på den ene
siden bruger sine ressourcer hensigtsmæssigt og på den
anden siden sikrer, at grundlæggende
retssikkerhedsmæssige principper for den tiltalte overholdes.
Når det er sagt, så mener V generelt, at der er balance
i lovforslagets forslag om sikrede retssale i nærheden af
fængsler. V er dog som en række af
høringssvarene bl.a.. fra Domstolsstyrelsen meget tvivlende
over for validiteten af den forretningscase som forslaget bygger
på, jf. svar på spørgsmål 2. V er ikke
overbevist om, at lovforslaget samlet set er udgiftsneutralt. Det
ændrer dog ikke på, at opførelsen af en
særligt sikret retssal efter V's opfattelse er en god ide. V
har forståelse for, at lovforslaget udvider muligheden for at
visitere deltagerne i en retssag. V har dog principielle kvaler ved
den betydelige udvidelse og tilhørende ministerbemyndigelse,
som lovforslaget lægger op til, hvor retsbetjente kan
få mere vidtgående beføjelser end f.eks.
fængselsfunktionærer, jf. svar på
spørgsmål 10. Det burde efter V's opfattelse
være sådan, at visitation foretages, hvis der er
samtykke, og hvis der ikke er samtykke, kan personen tilbageholdes,
indtil politiet er fremme og kan foretage en visitation. V er
bekymret for en udvikling, hvor flere og flere offentlige
myndigheder får hjemmel til at visitere borgere. V vil derfor
nøje følge med i, hvordan justitsministeren forvalter
bemyndigelsen, der gives med dette lovforslag. Men samlet set kan V
støtte lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at princippet om åbenhed i retsplejen er
grundlæggende i det danske retssystem. Princippet
indebærer, at domstolene skal være let
tilgængelige for alle, og at de skal både være og
fremstå upartiske. EL er bekymret for, at indførelse
af visitationer af besøgende i retssale samt opførsel
af retsbygninger i tæt tilknytning til kriminalforsorgens
bygninger, kan signalere, at besøgende ikke er velkomne,
eller at domstolen ikke er upartisk i relation til
kriminalforsorgen. EL har bemærket, at også
Dommerforeningen og Domstolsstyrelsen har udtrykt denne bekymring i
relation til placeringen af den nye sikrede retssal ved Vestre
Fængsel. EL bemærker dog, at justitsministeren henviser
til, at bygningens opførselse og indretning vil ske i
tæt samarbejde med de relevante parter, og at der i dette
arbejde er fokus på, at bygningen fremstår upartisk og
neutral. EL kan derfor støtte forslaget, men vil
følge udviklingen meget nøje.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 27 a, stk. 3, indsættes efter
»gennemførelsen af«: »visitationer
og«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i
retsplejelovens § 27 a, stk. 1 og 2, angår efter
ordlyden visitation (af tøj) og undersøgelse (af
medbragte effekter). Det foreslås, at det tilsvarende
udtrykkeligt kommer til at fremgå af lovteksten, at adgangen
til at fastsætte regler efter den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 27 a, stk. 3, ligeledes
angår visitation og undersøgelse.
Der er alene tale om en sproglig
præcisering, og der er ikke tilsigtet nogen materiel
ændring i forhold til det fremsatte lovforslag. Der henvises
i den forbindelse til punkt 3.2.6 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Annika Smith (SF) Pernille Skipper
(EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 55
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 5 | Henvendelse af 29/11-13 fra
Dommerforeningen | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Henvendelse af 6/12-13 fra
Dommerforeningen | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 55
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ministeren vil
håndtere klageadgangen og sikre retssikkerheden for de
borgere og tilhørere m.v., der vil blive visiteret som led i
sikkerhedskontrollen ved retsbygningerne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om der findes en business case,
hvoraf domstolenes samlede udgifter som følge af
lovforslaget fremgår, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
den nye sikrede retsbygning fremstår fuldstændig
uafhængigt af Vestre Fængsel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor ofte det forventes, at det
vil blive nødvendigt af sikkerhedsmæssige grunde at
sætte retten i den nye sikrede retssal ved Vestre
Fængsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvorfor det er nødvendigt
at anvende den nye sikrede retssal ved Vestre Fængsel
også i civile sager og fogedsager, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor Retten på
Frederiksberg og Københavns Byret ikke selv som hidtil skal
beslutte, hvor de sætter retten, idet det med lovforslaget
forudsættes, at dommervagten ved retterne flyttes til den ny
retsbygning ved Vestre Fængsel, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om en oversigt over
kriminalforsorgens såvel som politiets udgifter til transport
af indsatte og arrestanter m.fl. i 2012 i forbindelse med afvikling
af retssager ved Københavns Byret og ved Retten på
Frederiksberg, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. , om ministeren er enig i beregningen
i bilaget til Domstolsstyrelses høringssvar, hvor styrelsen
på side 7 opgør den samlede etableringsomkostning og
engangsudgift til to sikrede retssale til flere tiltalte samt
Dommervagt for Københavns Byret og Retten på
Frederiksberg til i alt 92, 2 mio. kr., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om oversendelse af de
økonomiske beregninger, der viser, at det samlet set er en
samfundsøkonomiske besparelse, at alle
grundlovsforhør i København og på Frederiksberg
skal klares i den sikrede retssal, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, på hvilke andre
områder end domstolenes myndighedspersoner, som ikke er en
del af politiet, har ret til at visitere besøgende på
linje med den hjemmel, der sikres til retsbetjente i lovforslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/11-13 fra Dommerforeningen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-13 fra Dommerforeningen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | | |
|
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål
og dennes svar herpå
Spørgsmålene og
justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra Venstre.
Spørgsmål
2:
Findes der en business case, som ministeren
nævnte under 1. behandlingen, hvoraf domstolenes samlede
udgifter som følge af lovforslaget fremgår sammen med
udgifterne til etableringen af retsbygningen og mindreudgifterne
for politiet og kriminalforsorgen, og vil ministeren i givet fald
sende denne til udvalget?
Svar:
Justitsministeriet orienterede den 9. oktober
2013 forligskredsen bag aftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2013-2016 om business case for etablering af en
særligt sikret retsbygning ved Vestre Fængsel.
Orienteringen om business casen
vedlægges.
Justitsministeriet kan i forlængelse
heraf oplyse, at det ved udarbejdelse af business casen er lagt til
grund, at retsbygningen kommer til at indeholde en sikret retssal
til gennemførelse af højrisikosager og to retssale
til brug for dommervagten. Etablering af retsbygningen
skønnes samlet set at indebære anlægsudgifter
på ca. 60,0 mio. kr. svarende til en årlig omkostning
på op til 7,6 mio. kr. til renter og afskrivninger.
Etablering af retsbygningen vil endvidere
medføre mindre-udgifter for politiet og kriminalforsorgen.
Politiet og kriminalforsorgen vil ved en gennemførelse af
lovforslaget således kunne reducere ressourceforbruget
på transport- og bevogtningsopgaver. Samlet set
skønnes besparelserne at udgøre 8,0 mio. kr.
årligt fordelt på 6 mio. kr. hos politiet og 2 mio. kr.
hos kriminalforsorgen.
Størrelsen på de årlige
mindre-udgifter betyder, at der kan opstilles en positiv business
case for etablering af en sikret retsbygning ved Vestre
Fængsel.
Der vil i den videre proces frem mod den
konkrete etablering af retsbygningen ske en nærmere
kvalificering af business casen. Det vil i den forbindelse bl.a.
blive vurderet, om det er hensigtsmæssigt at udvide
projektet, således at retsbygningen kommer til at bestå
af to sikrede retssale og tre retssale til dommervagten.
Der henvises i øvrigt til de samtidige
besvarelser af spørgsmål nr. 7 og 8 vedrørende
lovforslaget.
Spørgsmål
10:
Ministeren bedes redegøre for, på
hvilke andre områder end domstolenes har myndighedspersoner,
som ikke er en del af politiet, ret til at visitere
besøgende på linje med den hjemmel, der sikres til
retsbetjente i lovforslaget.
Svar:
1. Som det
fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 1 vedrørende lovforslaget, foreslås det, at der i
retsplejeloven indsættes en udtrykkelig hjemmel til, at
vedkommende retspræsident kan bestemme, at personer, som
ønsker adgang til retten, skal lade deres beklædning
visitere og medbragte effekter undersøge, når
sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor. Endvidere
foreslås det, at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte de nærmere regler om gennemførelsen af
visitation af beklædning og undersøgelse af medbragte
effekter, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
3.2.3-3.2.6 og de specielle bemærkninger til lovforslagets
§ 1, nr. 3 (forslag til retsplejelovens § 27 a).
De administrative regler, som vil blive
udstedt i forbindelse med gennemførelsen af lovforslaget,
vil bl.a. omfatte regler om den nærmere gennemførelse
af selve sikkerhedskontrollen og kontrollanternes egnethed,
herunder bl.a. krav til uddannelse.
Sikkerhedskontrollen vil i praksis kunne
udføres af fast personale ved retten, der udpeges af
retspræsidenten til at varetage denne opgave efter at have
gennemført den fornødne uddannelse. Efter
lovforslaget vil det imidlertid også være muligt for
retterne at antage bistand fra vagtvirksomheder mv. til
håndtering af opgaven.
2. Når det
gælder spørgsmålet om, på hvilke andre
områder myndighedspersoner, som ikke er en del af politiet,
har ret til at visitere besøgende på linje med den
foreslåede hjemmel, kan nævnes følgende (ikke
udtømmende) eksempler:
2.1. I forhold til
kriminalforsorgens institutioner gælder reglerne i
bekendtgørelse nr. 757 af 24. juni 2013 om adgangen til
besøg m.v. til indsatte, der udstår
fængselsstraf eller forvaring i kriminalforsorgens
institutioner.
Bekendtgørelsen indeholder bl.a. i
§ 9, stk. 1, en bestemmelse, hvoraf det fremgår, at der
i lukkede institutioner foretages visitation af det tøj, som
den besøgende er iført ved fremmødet. I
åbne institutioner kan der foretages visitation af det
tøj, som den besøgende er iført ved
fremmødet, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 2.
Visitation af det tøj, som den besøgende er
iført ved fremmødet, kan foretages ved anvendelse af
metaldetektor og ved, at den besøgende opfordres til at
fremvise genstande, som den besøgende har i lommer m.v.
Visitation kan endvidere foretages ved, at det ved klappen eller
beføling uden på tøjet undersøges, om
den besøgende har effekter gemt i tøjet, i lommerne
eller på kroppen under tøjet, jf.
bekendtgørelsens § 9, stk. 3.
Hvis der i det enkelte tilfælde er en
begrundet mistanke om, at den besøgende vil foretage
indsmugling, kan der endvidere efter bekendtgørelsens §
10, stk. 1, foretages en nærmere undersøgelse af den
besøgendes yderbeklædning. Nærmere
undersøgelse af den besøgendes yderbeklædning
foretages ved, at den besøgende opfordres til at aftage sin
yderbeklædning med henblik på, at institutionen kan
foretage en nærmere undersøgelse af denne, jf.
bekendtgørelsens § 10, stk. 2.
Af bekendtgørelsens § 11
fremgår endvidere, at hvis undersøgelse af den
besøgende i medfør af §§ 9-10 skal finde
sted, skal det forinden tilkendegives den besøgende, at
undersøgelsen kun kan gennemføres med den
besøgendes samtykke, og at det kan medføre afvisning,
hvis den pågældende nægter at lade sig
undersøge.
Undersøgelse af den besøgende i
medfør af §§ 9-10 skal gennemføres
på en måde, der i størst muligt omfang er egnet
til at mindske den besøgendes oplevelse af at blive
krænket, jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 1.
Visitation i form af klappen eller beføling uden på
tøjet, jf. § 9, stk. 3, 2. pkt., må ikke
foretages af personer af andet køn end den, der skal
undersøges, og nærmere undersøgelse af den
besøgendes yderbeklædning, jf. § 10, skal
foregå i et særligt lokale og må ikke foretages
eller overværes af personer af andet køn end den, der
skal undersøges. Undersøgelsen må ikke
overværes af andre besøgende eller indsatte, jf.
bekendtgørelsens § 12, stk. 2 og 3.
Endelig fremgår det af
bekendtgørelsens § 13, at når der foretages
nærmere undersøgelse af en besøgendes
yderbeklædning, jf. § 10, skal der gøres notat om
baggrunden herfor og resultatet heraf.
2.2. Efter § 1,
stk.1, i lov nr. 246 af 8. juni 1978 om visse foranstaltninger imod
tyveri fra det kgl. bibliotek, der hører under
Kulturministeriet, gennemføres ved biblioteket visitation af
personer. Visitationen foretages efter forskrifter, der godkendes
af kulturministeren, jf. lovens § 1, stk. 2.
En person, der udtages til visitation, skal
lade en kontrollant gennemse tasker, pakker og lignende samt lade
sin ydre beklædning undersøge, jf. lovens § 2.
Nægter en person at lade sig visitere, eller giver
visitationen rimelig grund til mistanke om tyveri fra
bibliotekssamlingen, kan personen efter lovens § 3
tilbageholdes. Tilbageholdelsen skal i så fald foretages
så skånsomt, som omstændighederne tillader, og
personen skal snarest muligt overgives til politiet med henblik
på visitation.
Efter lovens § 4, stk. 1, er politiets
visitation ikke begrænset til den ydre
påklædning. Visitationen skal foretages i et
særligt lokale. En visitation, der ikke begrænses til
den ydre påklædning, må ikke udføres eller
overværes af personer af andet køn end den, der skal
visiteres, medmindre denne samtykker heri. Den
pågældende kan endvidere kræve, at visitationen
overværes af et vidne, jf. lovens § 4, stk. 2.
Visitationen skal foretages med størst
mulig hensynsfuldhed og må ikke være videre
gående, end formålet nødvendiggør, jf.
lovens § 5.
Det bemærkes, at kulturministeren den 2.
oktober 2013 har fremsat lovforslag nr. 18 om lov om ændring
af lov om visse foranstaltninger imod tyveri fra det kgl.
bibliotek. (Udvidelse af visitationsadgang til visse statslige og
statsanerkendte kulturarvsinstitutioner med publikumsadgang til
samlingerne). Lovforslaget er fortsat under behandling i
Folketinget.