Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2013-14

Spørgsmål 983

I stationsoptimeringsrapporten s. 55-56 er angivet følgende: "Det forventede passagertal kan ikke dække omkostningerne ved at anlægge og drive en ny station." Ministeren bedes redegøre for regnestykket bag dette udsagn. Det bedes nærmere oplyst, hvordan Trafikstyrelsen er kommet frem til, at passagertallet ikke er tilstrækkeligt til at kunne dække omkostningerne ved såvel anlæg af trinbrættet som driften heraf. Det bedes specifikt oplyst, om der i regnestykket er taget højde for, at Favrskov Kommune vil medfinansiere 5 mio. kr. i forhold til etablering af anlægget. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvilken betydning det er tillagt, at Arriva Tog A/S har accepteret at standse i Laurbjerg og via sin nettokontrakt selv bærer et eventuelt underskud ved standsningen. Det fremgår endelig af henvendelse fra Birgit Liin, jf. TRU alm. del - bilag 278, at Trafikstyrelsen har oplyst, at driftsomkostningerne ved et standsningssted vil være ca. 0,6 mio. kr. om året. Ministeren bedes redegøre for, hvordan dette beløb på 0,6 mio. kr. pr. år fremkommer.
Dato: 01-09-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: kollektiv transport
Dokumentdato: 25-09-2014
Modtaget: 25-09-2014
Omdelt: 25-09-2014

TRU alm. del - svar på spm. 983 om en redegørelse for regnestykket bag udsagnet om "Det forventede passagertal kan ikke dække omkostningerne ved at anlægge og drive en ny station, fra transportministeren

Svar på spm. 983 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 01-09-2014
Modtaget: 01-09-2014
Omdelt: 01-09-2014

Spm. om en redegørelse for regnestykket bag udsagnet om "Det forventede passagertal kan ikke dække omkostningerne ved at anlægge og drive en ny station.", til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version