Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1401958_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. september 2014
2014 - 3596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. september 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 983:
I stationsoptimeringsrapporten s. 55-56 er angivet følgende: "Det forventede
passagertal kan ikke dække omkostningerne ved at anlægge og drive en ny
station." Ministeren bedes redegøre for regnestykket bag dette udsagn.
Det bedes nærmere oplyst, hvordan Trafikstyrelsen er kommet frem til, at pas-
sagertallet ikke er tilstrækkeligt til at kunne dække omkostningerne ved såvel
anlæg af trinbrættet som driften heraf. Det bedes specifikt oplyst, om der i reg-
nestykket er taget højde for, at Favrskov Kommune vil medfinansiere 5 mio. kr.
i forhold til etablering af anlægget.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvilken betydning det er tillagt, at
Arriva Tog A/S har accepteret at standse i Laurbjerg og via sin nettokontrakt
selv bærer et eventuelt underskud ved standsningen.
Det fremgår endelig af henvendelse fra Birgit Liin, jf. TRU alm. del - bilag 278,
at Trafikstyrelsen har oplyst, at driftsomkostningerne ved et standsningssted
vil være ca. 0,6 mio. kr. om året. Ministeren bedes redegøre for, hvordan dette
beløb på 0,6 mio. kr. pr. år fremkommer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Udsagnet om at et forventet passagertal på en ny station vil være for lavt til at
dække omkostningerne til anlæg og drift, henviser til de billetindtægter, som
anlæg af stationen forventes at kunne generere som følge af den bedre lokale
tilgængelighed til den kollektive trafik.
Anlæg og drift af Laurbjerg Station vurderes at koste i størrelsesordenen 1,3
mio. kr. om året, og heraf vil omkring halvdelen skulle gå til drift, hvilket svarer
til driftsomkostninger på ca. 0,6 mio. kr. om året. Vurderingen af anlægs- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401958_0002.png
driftsomkostningerne er baseret på erfaringstal fra lignende stationer. Det for-
ventede antal nye passagerer i den kollektive trafik som følge af etableringen af
en station i Laurbjerg forventes at udgøre lidt under halvdelen af de ca. 100 af-
og påstigere pr. hverdag, der forventes at benytte sig af den nye station. Dette
svarer til nye billetindtægter i den kollektive trafik på i størrelsesordenen 0,4-
0,5 mio. kr. om året, hvilket er mindre end driftsomkostningerne – og væsent-
lig mindre end de samlede anlægs- og driftsomkostninger.
Dertil kommer, at der må forventes et fald i antallet af gennemrejsende passa-
gerer, som får en længere rejsetid som følge af det ekstra stop. Der er ikke fore-
taget nærmere beregninger af et eventuelt frafald, men da der samlet set vil ske
et nettotidstab for de rejsende i den kollektive trafik ved anlæg af en ny station i
Laurbjerg, kan det ikke udelukkes, at der også samlet set vil ske et fald i billet-
indtægterne.
I de økonomiske beregninger af effekterne ved anlæg af nye stationer i stations-
strukturanalysen er der anlagt et overordnet samfundsøkonomisk perspektiv.
Der er således bl.a. taget højde for anlægsomkostningerne og rejsetidsforlæn-
gelserne for passagererne ved anlæg af en ny station i Laurbjerg. Trafikstyrel-
sen er bekendt med, at Favrskov Kommune gerne vil bidrage til finansieringen
af anlægget. Det er dog ikke relevant for den samfundsøkonomiske analyse, om
det er stat eller kommune, der afholder udgifterne, da det er de samlede effek-
ter på samfundet, der her belyses. Favrskov Kommunes ønske om at bidrage til
finansieringen af anlægget indgår derfor ikke i de samfundsøkonomiske bereg-
ninger. Det er desuden almindelig praksis, at finansiering af forpladser og ad-
gangsveje i forbindelse med anlæg af nye stationer på det statslige jernbanenet
er et kommunalt anliggende.
Det er ikke relevant for den samfundsøkonomiske beregning, om Arriva kan
acceptere at stoppe i Laurbjerg. Det afgørende er, om der samlet set opnås rej-
setidsgevinster for passagererne ved et stop i Laurbjerg, og om det er sam-
fundsøkonomisk fornuftigt at stoppe i Laurbjerg. Det peger beregningerne på,
at det ikke er.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke