L 48 Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om fragtaftaler ved international vejtransport.

(Indførelse af gebyr i forbindelse med chaufføruddannelsen inden for vejtransport af farligt gods og indførelse af mulighed for anvendelse af elektroniske fragtbreve m.v.).

Af: Justitsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2012-13
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 3

Vil ministeren foretage en gennemgang af lovforslagets bemærkninger med udgangspunkt i fragtbrevets centrale betydning for kontrol med om en landevejstransport er lovlig, og med særligt vægt på følgende punkter: • Det elektroniske fragtbrevs faktiske udformning i praksis, herunder det tilsyneladende paradoks, som fremgår af lovforslagets alm. bemærkninger 3.3.1. (3. og 4. afsnit), hvor fragtbrevet ikke skal oprettes fysisk – og så alligevel. Ligesom forklaring ønskes på det forhold, at ”manglende overholdelse af formskriften” ikke medfører fragtaftalens ugyldighed. • Vil NemID være en valid elektronisk signatur, når nu NemID baserer sig på den OCES-standard, som ikke er omfattet af lov om elektroniske signaturer? Vil NemID således blive anerkendt som gyldig elektronisk signatur i andre europæiske lande? • Der ønskes en oversigt over europæiske standarder og ”NemID’er”, som vil skulle anerkendes som valide elektroniske signaturer, og dermed være kendte for politiet i forbindelse med vejsidekontrol af tunge køretøjer. • Hvordan sikres det i praksis, at alle oplysninger (herunder ændringer) er tilgængelige og uantastede, og hvordan kontrolleres dette ved en vejsidekontrol af tunge køretøjer? • Er procedurerne omtalt i bemærkningernes 3.3.3. (4. afsnit) udelukkende en sag mellem afsender, modtager og transportør af en godstransport på landevej? I den forbindelse ønskes oplyst, om der ved en vejsidekontrol af tunge køretøjer først skal tjekkes procedurer for, hvorom enigheden om procedurerne for, at oplysningerne i fragtbrevet ”forbliver fuldstændige og uændrede bortset fra eventuelle tilføjelser eller ændringer …” består, inden der kan indledes kontrol med, om selve transporten er i overensstemmelse med fragtbrevet. • Hvordan vil en vejsidekontrol af tunge køretøjer finde sted i praksis, når der henses til kontrol af elektronisk fragtbrev? Hvilke instrumenter/værktøjer vil politiet skulle være i besiddelse af? Vil det kræve en specialiseret uddannelse eller IT-kendskab på højere niveau end brugerniveau hos det operative personel (som det vist hedder på politidansk).
Dato: 19-11-2012
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 30-11-2012
Modtaget: 30-11-2012
Omdelt: 30-11-2012

L 48 - svar på spm. 3, fra justitsministeren

Besvarelse af spm. 3 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 19-11-2012
Modtaget: 19-11-2012
Omdelt: 19-11-2012

Spm. om en gennemgang af lovforslagets bemærkninger med udgangspunkt i fragtbrevets centrale betydning for kontrol med om en landevejstransport er lovlig, til justitsministeren

Spørgsmål 3 på L 48 (pdf-version)
Html-version