Retsudvalget 2012-13
L 48 Spørgsmål 3
Offentligt
1180586_0001.png
1180586_0002.png

Retsudvalget

Til:

Dato:

Justitsministeren19. november 2012
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

L 48

Forslag til lov om ændring af færdselsloven og lov om fragtaftaler ved interna-tional vejtransport. (Indførelse af gebyr i forbindelse med chaufføruddannel-sen inden for vejtransport af farligt gods og indførelse af mulighed for anven-delse af elektroniske fragtbreve m.v.).Af justitsministeren (Morten Bødskov)

Spørgsmål 3

Vil ministeren foretage en gennemgang af lovforslagets bemærkninger medudgangspunkt i fragtbrevets centrale betydning for kontrol med om en lande-vejstransport er lovlig, og med særligt vægt på følgende punkter:• Det elektroniske fragtbrevs faktiske udformning i praksis, herunder det tilsy-neladende paradoks, som fremgår af lovforslagets alm. bemærkninger 3.3.1.(3. og 4. afsnit), hvor fragtbrevet ikke skal oprettes fysisk – og så alligevel. Li-gesom forklaring ønskes på det forhold, at ”manglende overholdelse af form-skriften” ikke medfører fragtaftalens ugyldighed.• Vil NemID være en valid elektronisk signatur, når nu NemID baserer sig påden OCES-standard, som ikke er omfattet af lov om elektroniske signaturer?Vil NemID således blive anerkendt som gyldig elektronisk signatur i andreeuropæiske lande?• Der ønskes en oversigt over europæiske standarder og ”NemID’er”, som vilskulle anerkendes som valide elektroniske signaturer, og dermed være kend-te for politiet i forbindelse med vejsidekontrol af tunge køretøjer.• Hvordan sikres det i praksis, at alle oplysninger (herunder ændringer) er til-gængelige og uantastede, og hvordan kontrolleres dette ved en vejsidekontrolaf tunge køretøjer?• Er procedurerne omtalt i bemærkningernes 3.3.3. (4. afsnit) udelukkende ensag mellem afsender, modtager og transportør af en godstransport på lande-vej? I den forbindelse ønskes oplyst, om der ved en vejsidekontrol af tungekøretøjer først skal tjekkes procedurer for, hvorom enigheden om procedurer-ne for, at oplysningerne i fragtbrevet ”forbliver fuldstændige og uændredebortset fra eventuelle tilføjelser eller ændringer …” består, inden der kan ind-ledes kontrol med, om selve transporten er i overensstemmelse med fragtbre-vet.• Hvordan vil en vejsidekontrol af tunge køretøjer finde sted i praksis, når derhenses til kontrol af elektronisk fragtbrev? Hvilke instrumenter/værktøjer vilpolitiet skulle være i besiddelse af? Vil det kræve en specialiseret uddannelseeller IT-kendskab på højere niveau end brugerniveau hos det operative perso-nel (som det vist hedder på politidansk).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] ogtil [email protected].1/2
På udvalgets vegne
Karina Lorentzen Dehnhardtformand
2/2