§ 20-spørgsmål S 3997 Om de fire effekter af aktivering.

Til: Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S)
Dato: 03-09-2012
Samling: 2011-12
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 03-09-2012
Endelig besvarelse 11-09-2012
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er ministerens vurdering af de fire effekter af aktivering, som Fredericia Kommune arbejder med, herunder ikke mindst »skræmmeeffekten«, og vurderer ministeren, at disse effekter og arbejdsmetoder ligger inden for ministerens vejledning/instruks til kommunernes aktivering?
Skriftlig begrundelse:
Fredericia Kommune arbejder med fire effekter af aktivering: Skræmmeeffekten: For mange borgere er udsigten til at skulle i aktivering så skræmmende, at de intensiverer deres jobjagt eller indsats for at finde alternative muligheder, f.eks. uddannelse. Det gælder for eksempel for mange uddannede ledige. Skræmmeeffekten er meget veldokumenteret, og betegnes af De økonomiske vismænd som den mest veldokumenterede positive og prisbillige effekt af aktivering. Fastholdelseseffekten: Det at være i en aktivitet forlænger for mange borgere deres forløb på offentlig forsørgelse. Typisk sker det, hvor et aktivt tilbud foregår på en virksomhed, og borgeren oplever en hverdag, hvor man er i arbejde og har kolleger, og hvor det at søge jobs (andre steder) kan opleves som at svigte de kolleger, man arbejder sammen med i virksomhedspraktikken eller løntilskuddet. Vismændenes kritikpunkter mod aktive tilbud drejer sig primært om, at fastholdelseseffekten er for stærk. F.eks. kritiserer de meget stærkt uddannelsesaktivering som generel aktiveringsstrategi. Opkvalificeringseffekt: Det er denne effekt, de fleste tænker på og henviser til, når de taler om aktivering. Derfor opfattes uddannelse også af mange helt intuitivt som den mest effektive form for aktivering. Opkvalificeringen kan dog være mange forskellige ting: f.eks. bedre færdigheder til jobsøgning, som er et meget anvendt element. Det kan også være forskellige personlige eller sociale kompetencer. Boglige eller praktiske kvalifikationer kan også nævnes, undertiden endda formelle, f.eks. i form af AMU-kurser, eller egentlige uddannelser. Netværkseffekt: Denne effekt består i, at borgeren forstærker sit netværk, enten blandt andre kursusdeltagere, eller - mest effektivt i jobperspektiv - med kolleger og ledelse på aktiveringsstedet, hvor man er i virksomhedspraktik eller løntilskud.

Endeligt svar

Dokumentdato: 11-09-2012
Modtaget: 11-09-2012
Omdelt: 12-09-2012

Svar på spm. nr. S 3997

Svar på spm. nr. S 3997 (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 03-09-2012
Modtaget: 03-09-2012
Omdelt: 03-09-2012

Hvad er ministerens vurdering af de fire effekter af aktivering, som Fredericia Kommune arbejder med, herunder ikke mindst »skræmmeeffekten«, og vurderer ministeren, at disse effekter og arbejdsmetoder ligger inden for ministerens vejledning/instruks til kommunernes aktivering?

Hvad er ministerens vurdering af de fire effekter af aktivering, som Fredericia Kommune arbejder med, herunder ikke mindst »skræmmeeffekten«, og vurderer ministeren, at disse effekter og arbejdsmetoder ligger inden for ministerens vejledning/instruks til kommunernes aktivering? (pdf-version)
Html-version