Beskæftigelsesudvalget 2011-12
S 3997
Offentligt
SPØRGSMÅL NR. S 3997§ 2 0- SP Ø RG S M Å L T IL S K RI FT LIG BE S V A R E L S E
Beskæftigelsesministeren3. september 2012Christian Juhl (EL)
Hvad er ministerens vurdering af de fire effekter af aktivering, som FredericiaKommune arbejder med, herunder ikke mindst »skræmmeeffekten«, og vur-derer ministeren, at disse effekter og arbejdsmetoder ligger inden for ministe-rens vejledning/instruks til kommunernes aktivering?(Spm. nr. S 3997).Begrundelse
Fredericia Kommune arbejder med fire effekter af aktivering:Skræmmeeffekten: For mange borgere er udsigten til at skulle i aktivering så skræm-mende, at de intensiverer deres jobjagt eller indsats for at finde alternative mulighe-der, f.eks. uddannelse. Det gælder for eksempel for mange uddannede ledige.Skræmmeeffekten er meget veldokumenteret, og betegnes af De økonomiske vis-mænd som den mest veldokumenterede positive og prisbillige effekt af aktivering.Fastholdelseseffekten: Det at være i en aktivitet forlænger for mange borgere deresforløb på offentlig forsørgelse. Typisk sker det, hvor et aktivt tilbud foregår på en virk-somhed, og borgeren oplever en hverdag, hvor man er i arbejde og har kolleger, oghvor det at søge jobs (andre steder) kan opleves som at svigte de kolleger, man ar-bejder sammen med i virksomhedspraktikken eller løntilskuddet. Vismændenes kritik-punkter mod aktive tilbud drejer sig primært om, at fastholdelseseffekten er for stærk.F.eks. kritiserer de meget stærkt uddannelsesaktivering som generel aktiveringsstra-tegi.Opkvalificeringseffekt: Det er denne effekt, de fleste tænker på og henviser til, når detaler om aktivering. Derfor opfattes uddannelse også af mange helt intuitivt som denmest effektive form for aktivering. Opkvalificeringen kan dog være mange forskelligeting: f.eks. bedre færdigheder til jobsøgning, som er et meget anvendt element. Detkan også være forskellige personlige eller sociale kompetencer. Boglige eller praktis-ke kvalifikationer kan også nævnes, undertiden endda formelle, f.eks. i form af AMU-kurser, eller egentlige uddannelser.Netværkseffekt: Denne effekt består i, at borgeren forstærker sit netværk, entenblandt andre kursusdeltagere, eller - mest effektivt i jobperspektiv - med kolleger ogledelse på aktiveringsstedet, hvor man er i virksomhedspraktik eller løntilskud.
Den 3. september 2012
På Folketingets formands vegneLovsekretariatet