Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 7. juni 2012
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. april 2012 og var til 1.
behandling den 3. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 27. februar 2012 dette udkast til udvalget,
jf. SUU alm. del - bilag 226. Ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 20. april 2012 de indkomne
høringssvar og den 23. april 2012 et notat herom til
udvalget. Den 24. april 2012 sendte ministeren for sundhed og
forebyggelse supplerende høringssvar til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, RV,
SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
lovforslaget, da vi kan se det hensigtsmæssige i, at der
indføres en ny udvidet definition af bivirkninger fra
lægemidler. Fra kun at omfatte skadelige og utilsigtede
reaktioner, der indtræder ved normalt anvendte doser, udvides
bivirkningsbegrebet til at omfatte enhver skadelig og utilsigtet
reaktion på et lægemiddel.
Dansk Folkeparti mener, at det er vigtigt at sikre, at
patienterne altid kan føle sig sikre på, hvilke
virkninger og bivirkninger der er ved de forskellige
lægemidler, specielt når man bruger præparater
uden for den godkendte indikation (off label-brug).
Et mindretal i udvalget (V, LA og
KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at ministerens håndtering af tidsfrister i
forbindelse med fremsættelse af lovforslaget og kommentering
af høringssvar har været utilfredsstillende.
Regeringen skriver i sit regeringsgrundlag: » … samt
at høringssvar og et høringsnotat med ministeriets
bemærkninger foreligger i god tid forud for
førstebehandlingen.«
Denne del af regeringsgrundlaget hænger ikke sammen med,
at folketingspartierne ved fremsættelsen af lovforslaget
havde lidt over 1 uge til at sætte sig ind i lovforslaget, at
høringssvarene først forelå under 1 uge
før 1. behandling, og at Folketingets 1. behandling på
den baggrund måtte udsættes.
Fra V og KF's side vil vi gerne udtrykke undren over, at
ministeriet ikke har overholdt svarfrister på
udvalgsspørgsmål. Det forhold har resulteret i en
udskydelse af betænkningsafgivelsen med 1 uge.
På nuværende tidspunkt er der således endnu
ikke fulgt op på spørgsmål 2, hvor ministeren
blev bedt om at oplyse, hvilke lande der på baggrund af det
endnu ikke færdige kommissionsarbejde har valgt at udskyde
lovgivningsprocessen og implementeringen af den nye
lægemiddellovgivning. Ministeren svarede, at
»Sundhedsstyrelsen har anmodet om svar fra medlemsstaterne
senest den 29. maj i år.«
Ministeren har den 4. juni 2012 sendt et supplerende svar til
udvalget på baggrund af svar fra 9 lande. Det er dog
stadigvæk uklart, hvilke lande der har valgt at udskyde hele
eller dele af den nationale lovgivningsproces, ud over
Grækenland, som har valgt at udsætte dele af
direktivgennemførelsen.
Der mangler altså på flere områder
sammenhæng mellem, hvad regeringen siger, og hvad regeringen
efterfølgende gør. Vi undrer os over, hvorfor det
gentagne gange har vist sig vigtigere for regeringen at haste
lovforslag igennem frem for at sikre høj lovkvalitet.
V og KF er overordnet set positive angående
hovedelementerne i lovforslaget, men ser dog en række
forhold, som giver anledning til bekymring, idet disse - også
efter en række udvalgsspørgsmål - stadig
fremstår som uafklarede.
Det er en kendsgerning, at Europa-Kommissionen endnu ikke har
afsluttet sit arbejde. Det forhold vækker bekymring,
særlig i forhold til, hvorvidt man fra regeringens side er
opmærksom på ikke at overimplementere direktivet.
Under 1. behandling af lovforslaget den 3. maj 2012 spurgte
Venstres ordfører ind til overimplementeringsproblematikken:
»Det er med bekymring, at vi i Venstre kan konstatere, at man
vælger at fremsætte lovforslag, før Kommissionen
har afsluttet sit arbejde, særlig fordi andre lande har valgt
at udskyde deres gennemførelse af direktivet. Derudover er
der høringssvar, som udtrykker forundring over, at man
vælger at sende et lovforslag i høring, uden at
kommissionsarbejdet er afsluttet. Det rejser naturligt en
række spørgsmål, og på den baggrund vil
jeg gerne bede ministeren redegøre præcist for, om
lovforslaget implementeres i overensstemmelse med det kommende
direktiv. Og hvis der er tale om en overimplementering, bedes
ministeren redegøre for samtlige punkter, hvor det er
tilfældet.«
Af ministerens svar i Folketingssalen fremgår: »
… så er det klart, at når Kommissionen er bagud,
og det derfor ikke er muligt at gennemføre det hele, vil der
blive tale om en gradvis gennemførelse, men ikke
overimplementering.«
Ministerens svar i Folketingssalen kontra ministerens svar
på spørgsmål 7 skaber en vis usikkerhed i
forhold til, hvad ministeren egentlig mener: » … med
lovforslaget og en række bekendtgørelser i
medfør af den nye lægemidddellov er det min hensigt at
gennemføre direktivet om lægemiddelovervågning
så korrekt som muligt.«
Fra V og KF's side undrer vi os over denne gradsforskel i
ministerens svar.
V og KF ønsker at påpege, at europaministeren i
sit svar på spørgsmål 102 til Europaudvalget
oplyser: »Gennemførelse af direktiver sker i Danmark
normalt ved lov eller gennem administrative forskrifter med hjemmel
i lov eller ved konstatering af normharmoni, dvs. konstatering af,
at der består fuld overensstemmelse mellem den
pågældende EU-retsakt og de eksisterende danske regler.
Det skal fremgå af bemærkningerne til et lovforslag, i
hvilket omfang de enkelte elementer i lovforslaget sker til
opfyldelse af EU-forpligtelser. Er der tale om
»overopfyldelse« af EU-retlige minimumsforpligtelser,
skal dette også anføres. Lovforslagets
bemærkninger om konsekvenser skal desuden i fornødent
omfang omtale konsekvenserne af den foreslåede
»overopfyldelse«, jf. Justitsministeriets Vejledning om
Lovkvalitet (juni 2005).
Gennemførelsen af direktiver kan i sagens natur
først ske, når disse er endeligt vedtaget i
EU-systemet. Det kan dog ikke udelukkes, at der kan være
tilfælde, hvor man i ressortministeriet eller Folketinget har
ladet sig inspirere af forslag i EU-processen, hvis man i
øvrigt er enige i det ventede resultat.«
Vi noterer os, at europaministeren i sit svar påpeger
»fuld overensstemmelse«.
At direktivet endnu ikke er færdigbearbejdet giver
anledning til stor usikkerhed omkring de økonomiske
konsekvenser, som direktivet vil få for erhvervslivet.
Ministeren er ikke i stand til at svare klart på, hvilke
udgifter erhvervslivet, jf. svaret på spørgsmål
8, må påregne, idet: » . . . udgifterne bl.a. vil
afhænge af de konkrete krav, der kommer med Kommissionens
gennemførelsesforskrifter …«.
Vi konstaterer, at der er stor uoverensstemmelse mellem
ministerens forventninger til udgiftsniveauet og høringssvar
fra erhvervslivet, hvor det af Lægemiddelindustriforeningens
høringssvar fremgår, at direktivet forventeligt vil
få »betydelige økonomiske udgifter for den
enkelte virksomhed, ligesom det kræver ansættelse af
mere administrativt personale til at holde styr på de mange
nye krævende informationer.«
V og KF finder, at der er stor usikkerhed omkring
lovforslagets økonomiske konsekvenser, og bemærker, at
ministeren ikke har været i stand til at give et retvisende
skøn over de økonomiske og administrative
konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Fra V og KF's side vil vi gerne understrege, at vi finder det
positivt, at der med lovændringen åbnes mulighed for et
fælles europæisk bivirkningsregister, og hensigten med
registeret finder vi er relevant.
Vi glæder os over, at en sådan fælles
registrering vil kunne bidrage til en styrkelse af
patientsikkerheden. Med direktivet inddrages flere risici ved
brugen af lægemidler i overvågningen, idet der
indføres en ny udvidet definition af bivirkninger. Det er en
styrke, at der i den nye definition fremadrettet skelnes mellem en
bivirkning som bivirkning og en bivirkning som utilsigtet
hændelse, altså f.eks. som medicineringsfejl.
På trods af disse positive elementer er lovforslaget
særlig problematisk i forhold til følgende:
- Kommissionen har endnu ikke afsluttet sit arbejde. Den
endelige udformning af direktivet er dermed ukendt.
- Ministeren kan ikke oplyse, hvorledes andre EU-lande har
håndteret den nationale lovgivningsproces.
- Der er usikkerhed om, hvorledes ministeren vil undgå
overimplementering.
- Ministeren kan ikke oplyse de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
På den baggrund kan V og KF ikke støtte det
foreliggende lovforslag, men anbefaler, at man afventer, at
Kommissionen får afsluttet sit arbejde og Danmark herefter
påbegynder implementeringen af direktivet om
lægemiddelovervågning. Partierne bemærker i
øvrigt i den sammenhæng, at europaministeren i sit
svar på spørgsmål 102 til Europaudvalget oplyser
»Gennemførelsen af direktiver kan i sagens natur
først ske, når disse er endeligt vedtaget i
EU-systemet«.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 26 foreslåede
affattelse af § 96 udgår
stk. 3.
[Ikræfttrædelsesbestemmelsen flyttes til § 3]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 27 foreslåede
affattelse af § 101 udgår
stk. 5.
[Ikræfttrædelsesbestemmelsen flyttes til § 3]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
3) Nr.
32 affattes således:
»32. I §
104, stk. 1, nr. 4, ændres »§ 90, stk. 2,
1. pkt., og stk. 5,« til: »§ 90, stk. 2, 2. pkt.,
stk. 3, 2. pkt., og stk. 8,«.«
[Konsekvens af § 1, nr.
24]
Til § 3
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
4) Som
stk. 2 og 3
indsættes:
»Stk. 2.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse overtager ved lovens
ikrafttræden alle aktiver og passiver for
Registreringsnævnet og indtræder i alle nævnets
rettigheder og forpligtelser. Ministeren for sundhed og
forebyggelse afbeskikker formanden og medlemmerne af
Registreringsnævnet og forestår afviklingen af
nævnets aktiviteter.
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen overtager ved lovens ikrafttræden alle
aktiver og passiver for Bivirkningsrådet og indtræder i
alle rådets rettigheder og forpligtelser. Styrelsen
afbeskikker formanden og medlemmerne af Bivirkningsrådet og
forestår afviklingen af rådets aktiviteter.«
[Flytning af
ikraftrædelsesbestemmelser]
Til § 4
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
5) I
1. pkt. ændres »§ 1,
nr. 8,« til: »§ 1, nr. 9,«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 4
Ændringsforslagene fremstilles af lovtekniske grunde for
at flytte to ikrafttrædelsesbestemmelser, der rettelig
hører til i § 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af den under §
1, nr. 24, foreslåede ændring af § 90.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en lovteknisk rettelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) fmd. Karen J. Klint (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S)
Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Anne-Mette Winther Christiansen
(V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian
Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA)
Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
161
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
2 | Høringsnotat fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
3 | Supplerende høringssvar, fra
ministeren for sundhed og forebyggelse |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 161
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke udfordringer ministeren
ser, og om løsningsmodeller herfor, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvilke lande der har valgt at
udskyde lovgivningsprocessen og implementeringen af den nye
lægemiddellovgivning, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar og supplerende svar
herpå |
3 | Spm. , om der er sket ændringer i
forhold til kommissionsarbejdet, som høringsparterne ikke er
vidende om, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om bemærkningerne til
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvorfor regeringen ønsker
at gennemføre og implementere ny lægemiddellovgivning
nu, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. , om ansøgninger om
markedsføringstilladelser til et lægemiddel skal
indeholde en risikostyringsplan, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre
sig, at direktivet ikke over-implementeres, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor store udgifter erhvervslivet
skal påregne i forbindelse med implementeringen af
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om persondatalovgivningen
overholdes i forbindelse med adgangen til data om
forsøgspersoner, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan retssikkerheden for den
enkelte og for virksomhedens tænkes opretholdt, når
direktivet fra Kommissionen endnu ikke er færdigbearbejdet,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. , om ministeren påtænker
»løbende høringsfaser« i takt med
implementeringen af direktivet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |