Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 29. maj 2012
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2012 og var til 1.
behandling den 19. april 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 2. februar 2012 dette udkast til udvalget,
jf. SUU alm. del - bilag 221. Den 30. marts 2012 og den 12. april
2012 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget kan generelt støtte lovforslaget, der
indeholder en række ændringer af sundhedsloven.
V, DF og KF bemærker dog, at regeringen
knæsætter princippet om, at beregning af
medicintilskuddets størrelse reguleres en gang årligt
med satsreguleringsprocenten ved med lovforslaget at opdatere
beløbsgrænser for beregning af medicintilskuddets
størrelse.
De beløbsgrænser for beregning af
medicintilskuddets størrelse, der fremgår af loven, er
oprindelig indsat i loven i 2008, hvor Socialdemokratiet og SF i
betænkningen over L 107 fra 2007-08, 2. samling, skrev:
»Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte lovforslaget, fordi det vil
medføre, at brugerbetalingen nu endnu engang øges
på medicinområdet. Danskerne har i forvejen en
høj brugerbetaling på området, og med
indførelse af et nyt satsreguleringsprincip for
fremskrivningen af medicintilskuddets størrelse vil det
betyde, at brugerbetalingen på medicinområdet kun kan
stige yderligere i de kommende år«. V, DF og KF
konstaterer derved, at regeringspartierne Socialdemokratiet og SF
også på dette område har skiftet mening, idet
regeringen ikke afskaffer, at beløbsgrænser for
beregning af medicintilskuddets størrelse reguleres en gang
årligt med satsreguleringsprocenten. I stedet henviser
ministeren for sundhed og forebyggelse i sit svar på
spørgsmål nr. 9 til: »Der er således
tidligere taget stilling til, at beløbsgrænserne skal
reguleres med satsreguleringsprocenten«.
Enhedslistens medlemmer af udvalget forventer, at det kan
være med til at afhjælpe mangelen på læger
i yderområderne, når man åbner op for, at
regioner og kommuner i fællesskab kan åbne
lægeklinikker.
Enhedslisten arbejder generelt for, at brugerbetaling i
sundhedsvæsnet bør nedbringes, herunder brugerbetaling
på lægeordineret medicin. Enhedslisten anser dog
regeringens forslag vedrørende medicinpriser for at
være af lovteknisk karakter, ved at lovens tekst opdateres i
forhold til virkeligheden. Lovændringen har dermed ikke
konsekvenser for medicinbrugerne.
I forhold til Nationalt Patientindeks er Enhedslisten
tilfredse med, at det understreges, at loven naturligvis skal leve
op til persondataloven og udvikles efter princippet om privacy by
design.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 3
udgår, og i stedet indsættes:
»3. I §
146, stk. 2, ændres »800 kr.« til:
»890 kr. (2012-tal)« tre gange, »1.300 kr.«
til: »1.450 kr. (2012-tal)« to gange og »2.800
kr.« til: »3.130 kr. (2012-tal)« to gange.
01. I
§ 146, stk. 3, ændres
»1.300 kr.« til: »1.450 kr. (2012-tal)« tre
gange og »2.800 kr.« til: »3.130 kr.
(2012-tal)« to gange.«
[Lovteknisk ændring]
Af ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
196, stk. 2 og 3, der bliver
stk. 3 og 4, ændres »stk. 1« til: »stk.
2«.«
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
Af ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 2 ændres »og 8«
til: », 8 og 02«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af § 146, stk. 2 og 3,
er en opdeling af ændringerne på henholdsvis stk. 2 og
3, således at de behandles hver for sig.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af teknisk karakter.
Henvisningerne i sundhedslovens § 196, stk. 2 og 3, er
således en konsekvensrettelse, da § 196, stk. 1, bliver
§ 196, stk. 2, i medfør af ændringsforslagets
foreslåede § 1, nr. 8.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) fmd. Karen J. Klint (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S)
Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Anne-Mette Winther Christiansen
(V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian
Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA)
Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
139
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
2 | Supplerende høringssvar, fra
ministeren for sundhed og forebyggelse |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Ændringsforslag, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
6 | Udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 139
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om kiropraktorer, der praktiserer i
henhold til overenskomst indgået med RLTN, i lighed med
alment praktiserende læger og speciallæger også
får adgang til at henvise til (billed)diagnostiske
undersøgelser i regionernes sygehusvæsen, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om at udbygge de oplysninger om
rammerne for Nationalt Patientindeks, der fremgår af
lovforslaget, til ministeren for sundhed- og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvordan man konkret vil sikre, at
Nationalt Patientindeks udvikles efter princippet privacy by
design, til minister for sundhed- og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
4 | Spørgsmål om, hvad
Sundhedsstyrelsen vil lægge vægt på i sin
indstilling, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvilke beregninger man vil
lægge til grund for at sikre, at udlejningen af udstyr altid
sker på markedsvilkår til brug for virksomhed, der
udføres efter overenskomst, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvad man definerer som »en
for regionen tilfredsstillende måde« m.v., til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget
får for medicinbrugerne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om det ikke får
økonomiske konsekvenser for det offentlige eller for
patienterne at opdatere beløbsgrænserne til niveauet i
2012, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke vil
afskaffe beløbsgrænser for beregning af
medicintilskuddets størrelse m.v., til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om konsekvenserne af at opdatere
beløbsgrænserne til niveauet i 2012, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at uddybe bemærkningerne i
forhold til de betænkeligheder, som Datatilsynet rejser i sit
høringssvar, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, patienternes ret til at frabede
sig, at der bliver indhentet personlige oplysninger om dem til
Nationalt Patientindeks, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvordan at persondataloven bliver
overholdt i forbindelse med Nationalt Patientindeks, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan det sikres, at man via
loggen kan se, hvem der har været inde og se en journal, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. , om det er hensigten, at patienten
selv kan gå ind og se på loggen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om at udarbejde en ny vejledning
vedrørende elektroniske patient- og medicinjournaler, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvordan man konkret vil sikre, at
Nationalt Patientindeks udvikles efter princippet privacy by
design, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
| |