L 139 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven.

(Justeringer vedrørende planlægning, samarbejde, it, kvalitet og finansiering af sundhedsvæsenet m.v.).

Af: fungerende minister for sundhed og forebyggelse Pia Olsen Dyhr (SF)
Udvalg: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 19-04-2012
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for 2012Finansministeriet, 2011
Se side 39

Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for 2011
Finansministeriet, 2010
Se side 57

Aftale om udmøntning af midler til nære sundhedstilbud i udkantsområder og lægehelikopterordning
Indgået den 8. juni 2010 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om udmøntning af midler til nære sundhedstilbudiudkantsområder og lægehelikopterordning
Bilag 1: Akutberedskab i Nordvestjylland
Bilag 2: Sundheds- og akuthuse - modeller for etablering af døgndækkende sundhedstilbud i borgerens nærområde
Notat ved Danske Regioner: Udmøntning af midler til sundheds- og akuthuse, lægehuse, udbygning af præhospitale akutberedskaber og særlige førstehjælpere
Finansloven 2012: 16.51.22 Pulje til facilitering af løsninger på det præhospitale område m.v. i udkantsområder med store afstande

Kvalitetsoplysninger på sundhedsområdet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Finansministeriet og Danske Regioner, 2011

National strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet 2008-2012 : til fremme af befolkningens sundhed samt forebyggelse og behandling
Danske Regioner, 2010

Overenskomst om almen praksisIndgået mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Praktisernde Lægers Organisation den 3. juni 1991, senest ændret ved aftale af 21. december 2010

Status for Udvalget om det præhospitale Akutberedskabs arbejde - sammenfatning
Bilag 1: Beskrivelse af regionernes indsats og planer på det præhospitale område
Bilag 2: Sundhedsfaglig visitation og rådgivning ved opkald til 112
Bilag 3: Vagtlægeordningen i det fremtidige akutsystem
Udvalget om det præhospitale akutberedskab, 2010

Lægemiddelsstyrelsen (nu Sundhedsstyrelsen) om:
Medicintilskudsnævnet
Statistik, Priser og Tilskud
Sundhedsstyrelsens hjemmeside om Kliniske Kvalitetsdatabaser

Relevante love og regler
Lov nr. 1546 af 21. december 2010 om ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, dianostik og forskning m.v. samt sundhedsloven (Egenbetaling for behandlig med kunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsen og justering af regler om vurdering af forældreegnethed ved behandlig med kunstig befrugtning m.v.)

Lov nr. 531 af 12. juni 2009 om ændring af sundhedsloven (Tilvejebringelse og udlejning af egnede lokaler til sikring af sundhedsydelser m.v.) (Historisk)

Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger

Bekendtgørelse nr. 436 af 11. maj 2011 om Lægemiddelstyrelsens elektroniske registrering af de enkelte borgeres medicinoplysninger

Bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til sygehusbehandling m.v.

Bekendtgørelse nr. 1725 af 21. december 2006 om indberetning af oplysninger til kliniske kvalitetsdatabaser m.v.

Bekendtgørelse nr. 459 af 16. maj 2006 om godkendelse af landsdækkende og regionale kliniske kvalitetsbaser

Bekendtgørelse nr. 167 af 14. marts 2001 om forretningsorden for Medicintilskudnævnet

Bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning

Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.