L 77 Forslag til lov om Aarhus Letbane.

Af: Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 27

Ministeren bedes gøre rede for hvorvidt Banedanmarks rapport ”Vedligeholdelsesrapport for Grenåbanen 2011" er valid, når COWI i afsnit 2.1 i rapporten "Kommentering af Vedligeholdelsesrapport for Grenåbanen 2011" konkluderer ud fra en granskning af Banedanmarks rapport:  Betydningen af tilstandskaraktererne er ikke givet for de enkelte fagområder. Det er derfor uafklaret hvad konsekvensen af en given tilstandskarakter er i forhold til tiltag og deraf følgende vedligeholdelsesomkostninger. Dette er en væsentlig mangel ved rapport.  Rapporten giver en noget overfladisk og meget overordnet vurdering af tilstanden ud fra omkostninger suppleret med enkelte meget specifikke omkostningsvurderinger. Rapporten drager ikke nogen sammenhængende økonomisk konklusion omkring vedligehold. Dette er en mangel.  Endvidere er det ikke muligt på baggrund af rapporten at vurdere et eventuelt vedligeholdelses-efterslæb. Med vedligeholdelsesefterslæb forstås vedligehold, der burde være gennemført, men som er blevet udskudt. I og med at tilstandskarakter for de enkelte fagområder ikke er defineret, fremgår det heller ikke, hvilket tilstandsniveau, der er acceptabelt, og som skal opretholdes. Det er derfor ikke klart indenfor hvilket tidsrum, der skal følges op på en given tilstandskarakter af hensyn til de langsigtede vedligeholdelsesomkostninger, sikkerhed, regularitet og trafik i øvrigt og dermed undgå, at der opstår et vedligeholdelsesefterslæb.  Rapporten konkluderer ikke på vedligeholdelsesefterslæbet, idet den ikke forholder sig til omfanget af elementer inden for hvert fagområde, som har tilstandskarakterer, der kræver vedligehold, men som er blevet udskudt. Dette kunne i rapporten nuanceres ved at angive forskellige tilstandskarakterer for et givet antal elementer, i stedet for at tilegne hvert fagområde med én tilstandskarakter. F.eks. der findes "x" km spor med tilstandskarakteren 2, "y" km med tilstandskarakteren 3 osv.  Rapporten forhold sig ikke, som angivet i kommissoriet til at vurdere tilstanden ud fra regularitet og trafik generelt. Dette vurderes til at være en mangel.
Dato: 13-02-2012
Status: Endeligt besvaret

Endeligt svar

Dokumentdato: 29-02-2012
Modtaget: 29-02-2012
Omdelt: 29-02-2012

L 77 - svar på spm. 27, fra transportministeren

Svar på L77 - spm. 27 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 13-02-2012
Modtaget: 13-02-2012
Omdelt: 13-02-2012

Spm. om ministeren kan gøre rede for, hvorvidt Banedanmarks rapport ”Vedligeholdelsesrapport for Grenåbanen 2011" er valid, til transportministeren

Spørgsmål 27 på L 77 (pdf-version)
Html-version