Fra Enhedslistens side kan vi støtte den del af forslaget, der sigter på at gøre det mere tydeligt, hvad lufthavnenes ydelser skal koste. Vi kan også støtte regler, som sigter imod ulovlige tilskud til flyselskaber.
Det er sådan, at vi i Enhedslisten ikke ønsker at fremme flytrafik på grund af dens store miljøbelastning, men vi finder, at der kan være samfundsmæssige begrundelser for at opretholde lufthavne og særlige ruter. Derfor er baggrunden for vores positive indstilling til det her forslag ikke et ønske om mere konkurrence eller vækst, men slet og ret et ønske om gennemsigtighed. Vi ønsker ikke, at det, man kunne kalde den samfundsbegrundede trafik, skal være med til at støtte billige indkøbsture til europæiske hovedstæder.
Når vi læser lovforslaget, er der nogle uklarheder eller
i hvert fald nogle ting, som vi godt kunne tænke os at få afklaret. Det drejer sig f.eks. om, hvorvidt de rammer, der gives lufthavnene til at forhandle med selskaberne selv og lave f.eks. incitamentsmodeller, kan have en forvridende virkning mellem forskellige typer af trafik- og kundegrupper. Og om der f.eks. overhovedet er tale om mere gennemsigtighed her, det står meget uklart for mig. Jeg kunne godt tænke mig en melding på det her, men ellers er det noget, vi kigger på
i udvalgsarbejdet. Vi ønsker også en afklaring af det spørgsmål, der er bragt op af Forbrugerrådet, vedrørende det, man kunne kalde frit lejde-tavshedspligten eller ordningen inden for tavshedspligten. Et spørgsmål er, om man kunne indføre et anonymiseret system med data over ulykker og næstenulykker, så forbrugere og øvrige ansatte i lufthavnene kan få oplysninger om lufthavnenes generelle sikkerhed, flyselskabernes ulykkesstatistik m.v. Man kan jo godt lægge den slags oplysninger på nettet i en anonymiseret udgave, samtidig med at der er tale om forbrugeroplysning. Det synes jeg bestemt er noget vi skal diskutere.
Så har jeg også bemærket, at fagforbundet 3F kommer med en kommentar, en meget klog kommentar, om, at øget konkurrence ikke nødvendigvis er en fordel, og at man skal holde igen med at stille krav om konkurrence til mindre lufthavne, hvor f.eks. ground handling er en del af andre arbejdsopgaver. 3F peger på denne sommers begivenheder i Kastrup, hvor man må sige, at konkurrence ikke har vist sig at give bedre service og mindre administration. Jeg synes, at vi skal huske 3F's bemærkninger i det videre udvalgsarbejde.
Som sagt er der en del ting i det her lovforslag, som vi er positive over for, men vores endelige stillingtagen afhænger af det videre udvalgsarbejde, hvor der helt sikkert er nogle ting, vi lige skal have afklaret.