Jeg vil godt starte med at takke for tilslutningen fra de fleste ordførere, som i det store hele har været meget positive over for lovforslaget om indhentelse af børneattester.
Jeg har sagt det før, og jeg vil også godt sige det igen: Ét seksuelt overgreb mod et barn er et for meget. Seksuelle overgreb mod børn kan have fatale konsekvenser for børnene resten af livet, og jeg mener derfor, at det er afgørende, at vi også fra politisk side gør, hvad vi kan, for at stoppe sådanne overgreb. Det er derudover også vigtigt, at forældre kan have tillid til, at de institutioner, skoler
m.v., som børn tilbringer en væsentlig del af deres tid i, gør alt, hvad de kan, for at hindre overgreb mod børnene. Et af de instrumenter, der er blandt en lang række på den palet, der er, er, at man indhenter børneattester for de folk, som arbejder med børn på forskellige institutioner, frivillige foreninger osv. Jeg har det rigtig godt med de regler, som følger af det her lovforslag. Vi gør altså vores børn en tjeneste ved at beskytte dem, og vi bidrager til at forhindre, at pædofilidømte uden videre kan blive ansat i børnerelaterede job.
I Midtjyllands Avis den 14. april 2005 udtalte formanden for Silkeborg Idrætsforening, Erik Isager, følgende om børneattestlovforslaget: Det kan måske også gøre det nemmere at bede om straffeattester i fremtiden. Så vil det ikke være foreninger, der har fundet på det, men være et krav, som alle kan forstå at vi skal efterleve. Det er en hjælp til foreningerne, som man tager imod med kyshånd. Under debatten her i dag og også i forbindelse med behandlingen før folketingsvalget blev der fra forskellige sider rejst kritiske spørgsmål på særlig tre punkter. Det første var loven som en rammelov, det andet var afgrænsningen af personkredsen, som Enhedslistens ordfører også lige har været inde på, og det tredje var lov om behandling af personoplysninger. Derfor har vi også ændret i lovforslaget. Lovforslaget genfremsættes nu som en rammelov, dog således at udkastet til bekendtgørelser for de berørte syv ministerier vedlægges som bilag til lovforslaget. De endelige bekendtgørelser vil være udfærdiget inden Folketingets vedtagelse af lovforslaget. Herved kan Folketingets partier så få kendskab til, hvordan bekendtgørelserne forventes at se ud, inden man tager endelig stilling til lovforslaget. Der er også lavet en klar og positiv afgrænsning i bekendtgørelserne af, hvilke myndigheder og private juridiske personer der omfattes af pligten til indhentelse af børneattester, og hvilke former for jobfunktioner der er tale om. Det har samtidig den konsekvens, at det ikke er alle institutioner og myndigheder m.v. eller enhver personkreds, der bliver omfattet af den obligatoriske indhentelse af børneattester. For de myndigheder og foreninger m.v., der ikke er omfattet af den obligatoriske ordning i L 157, er det fortsat muligt at indhente børneattester efter de gældende regler, dvs. på frivillig basis. Kulturministeriets udkast til bekendtgørelse, som p.t. er i høring, med slutdato i dag, så vidt jeg ved, omfatter idrætsforeninger, der er medlem af DIF, DGI, De Danske Skytteforeninger eller Dansk Firmaidrætsforbund, musik-, ballet-, danse- og rideskoler samt ridecentre og motions- og fitnesscentre.
I relation til den efterfølgende håndtering af børneattester skal der, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, udarbejdes en vejledning om den efterfølgende håndtering af børneattesterne, herunder mulighederne for opbevaring og videregivelse af personoplysninger i børneattesterne. Kulturministeriet har indkaldt Datatilsynet og Justitsministeriet til et møde om udarbejdelse af denne vejledning, som er i fuld gang. Vi har også i Kulturministeriet koordineret udarbejdelsen af de syv bekendtgørelser, men det er de enkelte ministre, der har ansvaret for de respektive bekendtgørelser. Forslaget om at gøre det obligatorisk at indhente børneattester, når man ansætter personer i børnerelaterede job, gør det naturligvis ikke alene, som mange ordførere har været inde på her i debatten. Det er nødvendigt med en bredspektret indsats, der både omfatter pædagogiske, præventive og behandlingsmæssige foranstaltninger. Forslaget skal derfor ses som et blandt flere af regeringens initiativer i bekæmpelsen af pædofili. Når reglerne bliver implementeret i bekendtgørelsesform senest samtidig med vedtagelsen af forslaget i Folketinget, vil vi samtidig sørge for at udarbejde informationsmateriale på de enkelte ministerområder, så bl.a. idrætsledere og spejderledere ved, hvad de kan og bør stille op med disse børneattester. Det har været diskuteret indgående, hvem der skulle, og hvem der ikke skulle være omfattet af ordningen med indhentelse af børneattester. Afgrænsningen er vanskelig, og man vil nok altid kunne stille spørgsmål ved, om nu også alle relevante persongrupper er medtaget, eller om der måske er medtaget for mange. Jeg mener imidlertid, at den afgrænsning, vi er nået frem til i lovforslaget, er fornuftig og velafbalanceret. Ordningen omfatter således naturligvis dagplejere, lærere, sportstrænere, spejderledere m.v., som har direkte kontakt med børn under 15 år, mens f.eks. forældre, der kører børn til og fra sport eller lejlighedsvis deltager som hjælpere på en lejrskole eller lignende, ikke omfattes. Det vil være for vidtgående.
I relation til afgrænsningen har det også været nævnt, om ikke allerede ansatte burde være omfattet af ordningen, frem for at det alene er ved nyansættelser, at der skal indhentes børneattest. Jeg har fuld forståelse for det synspunkt, men man er nødt til at tage højde for, at denne ordning vil kunne gribe ind i vilkår og forudsætninger for eksisterende ansættelsesforhold, og de overvejelser, de vil give anledning til, er nogle helt andre end dem, som har ligget til grund som hensigten bag det her lovforslag. Man skal derudover huske på, at der findes andre regler, der muliggør udlevering af oplysninger om allerede ansatte. Det gælder f.eks. Justitsministeriets indberetningscirkulære, som p.t. er under revision, således at også private foreninger skal omfattes. Man kan derfor ikke påstå, at allerede ansatte bare går fri. Det er dette indberetningscirkulære, som omfatter sigtede, mens børneattestloven jo også skal omfatte personer, der er dømt for pædofile forhold. Jeg kan love, at jeg og Kulturministeriet vil arbejde konstruktivt med Retsudvalget om lovforslaget ved at lytte til de spørgsmål, der er her, og vi vil selvfølgelig indgå konstruktivt i drøftelserne frem til både anden- og tredjebehandlingen her i salen.