§ 20-spørgsmål S 560 Om artiklen »Venstre jubler over forslag til ny vejlov: - Det kan standse krigserklæringen mod bilisterne«.

Til: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Dato: 23-01-2025
Samling: 2024-25
Status: Anmeldt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 23-01-2025
Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren redegøre for, hvordan rådmand Christian Buddes (V) udtalelser i Århus Stiftstidende den 19. januar om, at han og byrådsgruppen løbende har været i kontakt med ministeren om, at flere elementer i Århus’ grønne mobilitetsplan er »uspiselige for os«, hvortil det tilføjes, »Mange byer er på vej med begrænsninger i biltrafikken, men Aarhus er nok gået allerlængst i det, der er en krigserklæring mod bilisterne. Derfor er jeg glad for, at ministeren har lyttet«, harmonerer med ministerens forklaring om, at lovforslaget om ny vejlov har til formål at regelforenkle og spare 22 årsværk, som det fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« af 17. januar 2025 fra Berlingske og af ministerens svar på spørgsmål nr. S 537, at hvor det fremgår »med lovforslaget lægges der op til en objektiv og administrativt enkel model, så reglerne kan håndteres med mindre bureaukrati«?
Skriftlig begrundelse:
Spørgeren henviser til artiklen »Venstre jubler over forslag til ny vejlov: - Det kan standse krigserklæringen mod bilisterne« af 19. januar 2025 fra Århus Stiftstidende.

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 23-01-2025
Modtaget: 23-01-2025
Omdelt: 23-01-2025

Vil ministeren redegøre for, hvordan rådmand Christian Buddes (V) udtalelser i Århus Stiftstidende den 19. januar om, at han og byrådsgruppen løbende har været i kontakt med ministeren om, at flere elementer i Århus’ grønne mobilitetsplan er »uspiselige for os«, hvortil det tilføjes, »Mange byer er på vej med begrænsninger i biltrafikken, men Aarhus er nok gået allerlængst i det, der er en krigserklæring mod bilisterne. Derfor er jeg glad for, at ministeren har lyttet«, harmonerer med ministerens forklaring om, at lovforslaget om ny vejlov har til formål at regelforenkle og spare 22 årsværk, som det fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« af 17. januar 2025 fra Berlingske og af ministerens svar på spørgsmål nr. S 537, at hvor det fremgår »med lovforslaget lægges der op til en objektiv og administrativt enkel model, så reglerne kan håndteres med mindre bureaukrati«?

Vil ministeren redegøre for, hvordan rådmand Christian Buddes (V) udtalelser i Århus Stiftstidende den 19. januar om, at han og byrådsgruppen løbende har været i kontakt med ministeren om, at flere elementer i Århus’ grønne mobilitetsplan er »uspiselige for os«, hvortil det tilføjes, »Mange byer er på vej med begrænsninger i biltrafikken, men Aarhus er nok gået allerlængst i det, der er en krigserklæring mod bilisterne. Derfor er jeg glad for, at ministeren har lyttet«, harmonerer med ministerens forklaring om, at lovforslaget om ny vejlov har til formål at regelforenkle og spare 22 årsværk, som det fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« af 17. januar 2025 fra Berlingske og af ministerens svar på spørgsmål nr. S 537, at hvor det fremgår »med lovforslaget lægges der op til en objektiv og administrativt enkel model, så reglerne kan håndteres med mindre bureaukrati«? (pdf-version)
Html-version