Transportministeriets Logo
Transportministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
30. januar 2025
2025-560
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingsmedlem Leila Stockmarr (EL) har den 23. januar 2025
stillet mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 560:
Vil ministeren redegøre for, hvordan rådmand Christian Buddes
(V) udtalelser i Århus Stiftstidende den 19. januar om, at han og
byrådsgruppen løbende har været i kontakt med ministeren om, at
flere elementer i Århus’ grønne mobilitetsplan
er »uspiselige for
os«, hvortil det tilføjes, »Mange byer er på vej med begrænsninger
i biltrafikken, men Aarhus er nok gået allerlængst i det, der er en
krigserklæring mod bilisterne. Derfor er jeg glad for, at ministeren
har lyttet«, harmonerer med ministerens forklaring om, at lov-
forslaget om ny vejlov har til formål at regelforenkle og spare 22
årsværk, som det fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge Køben-
havn til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejl-
skud«« af 17. januar 2025 fra Berlingske og af ministerens svar på
spørgsmål nr. S 537, at hvor det fremgår »med lovforslaget lægges
der op til en objektiv og administrativt enkel model, så reglerne
kan håndteres med mindre bureaukrati«?
Svar:
Afgørelser om lokale hastighedsgrænser træffes i dag for så vidt an-
går kommunale veje af politiet efter forhandling med den kommu-
nale vejmyndighed. Det følger af færdselslovens § 92 a, stk. 2.
De nærmere materielle kriterier for, hvornår der kan fastsættes lo-
kale hastighedsgrænser, er fastsat i hastighedsbekendtgørelsen.
De ændringer af færdselsloven, der netop har været i høring, er ene
og alene foranlediget af det af regeringen prioriterede