Transportudvalget 2024-25
S 560
Offentligt
2972365_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
30. januar 2025
2025-560
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingsmedlem Leila Stockmarr (EL) har den 23. januar 2025
stillet mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 560:
Vil ministeren redegøre for, hvordan rådmand Christian Buddes
(V) udtalelser i Århus Stiftstidende den 19. januar om, at han og
byrådsgruppen løbende har været i kontakt med ministeren om, at
flere elementer i Århus’ grønne mobilitetsplan
er »uspiselige for
os«, hvortil det tilføjes, »Mange byer er på vej med begrænsninger
i biltrafikken, men Aarhus er nok gået allerlængst i det, der er en
krigserklæring mod bilisterne. Derfor er jeg glad for, at ministeren
har lyttet«, harmonerer med ministerens forklaring om, at lov-
forslaget om ny vejlov har til formål at regelforenkle og spare 22
årsværk, som det fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge Køben-
havn til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejl-
skud«« af 17. januar 2025 fra Berlingske og af ministerens svar på
spørgsmål nr. S 537, at hvor det fremgår »med lovforslaget lægges
der op til en objektiv og administrativt enkel model, så reglerne
kan håndteres med mindre bureaukrati«?
Svar:
Afgørelser om lokale hastighedsgrænser træffes i dag for så vidt an-
går kommunale veje af politiet efter forhandling med den kommu-
nale vejmyndighed. Det følger af færdselslovens § 92 a, stk. 2.
De nærmere materielle kriterier for, hvornår der kan fastsættes lo-
kale hastighedsgrænser, er fastsat i hastighedsbekendtgørelsen.
De ændringer af færdselsloven, der netop har været i høring, er ene
og alene foranlediget af det af regeringen prioriterede
S 560 - 2024-25 - Endeligt svar på S 560: Vil ministeren redegøre for, hvordan rådmand Christian Buddes (V) udtalelser i Århus Stiftstidende den 19. januar om, at han og byrådsgruppen løbende har været i kontakt med ministeren om, at flere elementer i Århus’ grønne mobilitetsplan er »uspiselige for os«, hvortil det tilføjes, »Mange byer er på vej med begrænsninger i biltrafikken, men Aarhus er nok gået allerlængst i det, der er en krigserklæring mod bilisterne. Derfor er jeg glad for, at ministeren har lyttet«, harmonerer med ministerens forklaring om, at lovforslaget om ny vejlov har til formål at regelforenkle og spare 22 årsværk, som det fremgår af artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« af 17. januar 2025 fra Berlingske og af ministerens svar på spørgsmål nr. S 537, at hvor det fremgår »med lovforslaget lægges der op til en objektiv og administrativt enkel model, så reglerne kan håndteres med mindre bureaukrati«?
2972365_0002.png
Side 2/2
opgavebortfald på Justitsministeriets område af politiets behand-
ling af sager om vejes udnyttelse og indretning m.v.
Lovforslaget søger så vidt muligt at videreføre den gældende mate-
rielle retstilstand på hastighedsområdet, men uden politiets pro-
cessuelle medvirken. Det vil sige en retstilstand, der giver tilnær-
melsesvis de samme rammer for kommunerne som den nuværende
lovgivning og administrationspraksis, herunder den gældende for-
søgsordning, der giver 16 kommuner mulighed for at nedsætte ha-
stigheden i byområder til 40 km i timen på veje, der ikke har væ-
sentlig betydning for den generelle trafikafvikling. Lovforslaget ud-
breder dog denne mulighed for at nedsætte hastigheden til alle
kommuner i landet.
Det har således aldrig stået kommunerne frit for at nedsætte ha-
stighedsgrænserne lokalt. Det er i dag ikke kommunernes, men po-
litiets afgørelse. Og for andre kommuner end de 16, der er omfattet
af forsøgsordningen, er adgangen til at nedsætte hastigheden til 40
km i timen begrænset til tilfælde, hvor væsentlige trafiksikkerheds-
mæssige eller andre trafikale hensyn taler herfor, herunder når ha-
stigheden udgør en væsentlig ulykkesårsag eller -risiko, eller når
hensynet til fodgængere eller cyklister gør sig særligt gældende.
Med lovforslaget får ikke kun de 16, men alle kommuner adgang til
at nedsætte hastigheden til 40 km i timen på alle veje, der ikke har
væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling (defineret ved
en årsdøgnstrafik på højst 4.000). Det svarer ifølge Vejdirektora-
tets trafikmodelberegninger typisk til mellem 75 procent og 90
procent af vejnettet i det pågældende byområde. Det bliver endvi-
dere en permanent ordning, og ikke kun en forsøgsordning.
Ligeledes udgør politiets nuværende involvering i kommunernes
beslutninger om afspærring af veje, ensretning og forbud mod visse
færdselsarter en sikring af, at der ved sådanne beslutninger også
bliver taget hensyn til fremkommelighed, således som administra-
tionspraksis tilsiger.
Med udkastet til lovforslag er det på den baggrund forsøgt at skabe
en ramme, som så vidt muligt svarer til den gældende materielle
retstilstand og administrationspraksis, men som samtidig er ubu-
reaukratisk og uden politiets processuelle medvirken, således at
det nævnte opgavebortfald kan realiseres.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen